IT- en Telecom bladen hebben veel aandacht voor Unified Communications. Zowel op het gebied van vaste telefonie als in relatie tot mobility wordt Unified Communications veelal bestempeld als een techniek welke op het punt van doorbreken staat.
Ook in de Nederlandse zakelijke markt raakt men steeds meer bekend met- en geïnteresseerd in Unified Communications en de verschillende toepassingen, blijkt uit onderzoek van MarketCap in samenwerking met NEC Philips Unified Solutions, een toonaangevende leverancier van bedrijfscommunicatie oplossingen.
Tegenwoordig is het eenvoudig om op verschillende wijze in contact met elkaar te komen. Er kan ondermeer gekozen worden uit de telefoon, fax, e-mail, Instant Messaging enzovoorts. De keuze uit meerdere kanalen wil echter niet zeggen dat de boodschap ook sneller bij de ontvanger aan zal komen. Een e-mail wordt wellicht niet gelezen in een vergadering waar een sms wellicht wel beantwoord kan worden op een rustiger moment. Met andere woorden de timing van wanneer welk kanaal te gebruiken is belangrijk in het streven naar optimale communicatie. Om optimaal te profiteren van de mogelijkheden van Unified Communications is het raadzaam te starten bij het inzichtelijk maken van de beschikbaarheid van medewerkers.
Beschikbaarheid medewerkers
Het aangeven van de aanwezigheid en beschikbaarheid van medewerkers in de communicatieoplossing is dus een belangrijke stap richting efficiënte communicatie. Het onderzoek toont aan dat zo’n 34 procent van de organisaties momenteel gebruik maakt van een toepassing om de aanwezigheid van medewerkers te monitoren binnen de huidige communicatie oplossing. Het blijken vooral de sectoren telecom, utilities en media en de financiële dienstverlening te zijn welke toepassingen voor het inzichtelijk maken van de aanwezigheid van medewerkers in gebruik hebben. Binnen de sector telecom, utilities en media geeft 64,2 procent van de organisaties aan een dergelijke toepassing in gebruik te hebben. Voor de financiële dienstverlening bedraagt dit percentage 50,2 procent. Binnen de sector onderwijs wordt beduidend minder gebruik van dergelijke toepassingen (16,5 procent).
Symen Vlastuin, marktanalist van MarketCap, geeft aan: "Het optimaliseren van de communicatie middels Unified Communications hangt niet alleen af van het implementeren van de juiste apparatuur of software. In dit geval speelt de menselijke factor ook een grote rol. Als medewerkers niet bereid zijn te werken volgens deze nieuwe manier van communiceren en hun beschikbaarheid niet aangeven zal ook de mooiste applicatie weinig effect sorteren."
Ronald Schapendonk, Marketing Manager van NEC Philips Unified Solutions voegt toe: "Unified Communications behoort naar ons idee de gebruiker centraal te stellen in de communicatie. De gebruiker beschikt niet alleen over alle mogelijkheden om efficiënt te communiceren, maar deze mogelijkheden dienen ook inericht te worden naar de functie en rol van de gebruiker in het business proces. Dit is de essentie van onze UNIVERGE®360 benadering welke niet technologie maar de medewerker centraal stelt bij het inrichten van bedrijfscommunicatie oplossingen. Communicatie toegesneden op de specifieke functie van een persoon kan de slagvaardigheid en efficiency van medewerkers en organisaties aanzienlijk verhogen. Échte Unified Communications is veel meer dan het convergeren van telefoon, e-mail en instant messaging; het gaat erom de mensen, processen en communicatie samen te brengen"
Hoge mate van interesse in Unified Communications
Wanneer gekeken wordt naar het huidige gebruik van Unified Communications is de sector telecom, utilities en media koploper. Ruim 24 procent van de organisaties binnen deze sector maakt reeds gebruik van Unified Communications. Vergeleken met het overall gemiddelde van 11,8 procent maken ook de sectoren industrie en bouw (16,7 procent) en de financiële dienstverlening (16,0 procent) bovengemiddeld gebruik van de toepassing.
Dat Unified Communications op het punt van doorbreken staat wordt onderstreept door het feit dat ruim de helft van de organisaties (55,3 procent), die bekend zijn met het concept Unified Communications, aangeeft investeringsplannen te plannen hebben op dit gebied. Het betreft hier dus zowel initiële investeringen als additionele plannen. Op korte termijn lijken de meeste investeringen plaats te gaan vinden binnen de sectoren financiële dienstverlening, handel en transport en de zakelijke dienstverlening. Een kwart van de organisaties binnen de financiële dienstverlening geeft aan investeringsplannen te hebben voor 2009. Binnen de handel en transport en de zakelijke dienstverlening bedragen deze percentages respectievelijk 23,6 procent en 21,0 procent. Tevens valt op dat het niet alleen de grotere organisatie, qua aantallen medewerkers, zijn welke plannen hebben omtrent Unified Communications. Ook circa 1 op 10 kleinere organisaties met 20 tot 50 werknemers geeft aan investeringsplannen te hebben in relatie tot Unified Communications.
Symen Vlastuin: "Unified Communications is een toepassing waar momenteel veel aandacht voor is, niet alleen vanuit eindgebruikers maar ook van aanbieders als Cisco, Microsoft, NEC en IBM."