Nederlandse bedrijven hebben het gezellig. Dit blijkt uit onderzoek van de Hay Group. Of dat gunstig is voor het bedrijf, betwijfelen de onderzoekers. De Nederlandse werkgever lijkt het voordeel van plezier op de werkvloer juist wél in te zien.
Het is gezellig op de Nederlandse werkvloer. Maar uit onderzoek van de Hay Group blijkt dat dit de prestaties van bedrijven niet ten goede komt. Uit de Hay Group Werkvloer Survey blijkt dat veel organisaties een goede werksfeer verwarren met een goed werkklimaat. Een goed werkklimaat leidt volgens het onderzoek wel tot betere resultaten. Hoe is het gesteld met de werkssfeer bij ict-bedrijven? En zorgt een tafeltennistafel in de gang nu wel of niet voor betere prestaties?
Volgens Kasper de Wijs, productmanager bij Mobillion kunnen financiële prestaties en innovatiekracht wel degelijk worden vergroot door gezelligheid op het werk. "Door een goede werksfeer voelen mensen zich prettig op het werk. Daardoor zijn zij niet bang om innovatieve ideeën te delen."
In een jolige bui bedachten werknemers van Mobillion 'de live streaming vissekom', waarbij collega's via de computer live in een vissenkom konden kijken. "Dat lijkt geinig, maar vooral nutteloos", zegt De Wijs. De toen ontwikkelde technologie kon echter later in uitgewerkte vorm worden ingezet bij een project bij de Vogelbescherming. "Dus juist door deze prettige sfeer, konden we innovatief zijn en droeg de goede werksfeer uiteindelijk juist bij aan onze financiële prestaties."
Annelies Hermens, manager diversiteitsbeleid bij Capgemini kan zich niet vinden in de uitkomst van het onderzoek. "Bij Capgemini is 'plezier' een van onze kernwaarden. Plezier in het werk wordt hier eerder gezien als een resultante van een goed werkklimaat en niet als iets dat daar los van staat", zegt zij.
Volgens Hermens is het profiel van de gemiddelde Capgemini-medewerker dat van een ambitieus en gedreven mens dat zich continu wil ontplooien en zich wil ontwikkelen, in samenwerking met collega's. Als het werkklimaat aan deze randvoorwaarden voldoet, heeft de medewerker volgens haar plezier in zijn werk. "Ik heb de indruk dat in het onderzoek werkplezier nogal anders wordt gedefinieerd", zegt Hermens. "Los daarvan zijn er voldoende onderzoeken die aantonen dat voldoende tijd voor ontspanning, dus ook dat kopje koffie met collega's of een potje tafelvoetbal, leiden tot een hogere productiviteit dan wanneer je acht uur lang aaneengesloten achter je beeldscherm zit. Maar dat is in mijn optiek wat anders dan werkplezier."
Linda Neijenhuis van softwarefabrikant Hippo geeft aan dat de innovatie voor het bedrijf 'van levensbelang' is en dat het daarom belangrijk is om discussies te voeren. Neijenhuis: "Programmeren is een beroep waar veel concentratie bij nodig is en waarbij je interactie soms op moet zoeken. Die ontstaat niet altijd vanzelf. Ook al werkt iedereen in teams, ook tussen de individuen van de verschillende teams is interactie noodzakelijk om iedereen te kunnen laten excelleren." De interactie binnen het bedrijf ontstaat volgens Neijenhuis vooral aan de gezamenlijke lunchtafel, op het balkon, bij het dartbord en de spelcomputer. "Met name bij het dartbord zie je in de middag vaak mensen even tien minuten de tijd nemen om een pijltje te gooien, maar zeker ook om even kort met elkaar informatie uit te wisselen of vragen aan elkaar te stellen. Bij ons gaan werksfeer en prestaties dan ook zeker hand en hand. Ons dartbord is naast een plek van ontspanning ook de broedplaats voor nieuwe ideeën en kennisoverdracht."
Creatief brein
Een potje basketball na een lange vergadering? Of liever een wekelijkse brainstormsessie? Computable wil graag weten hoe jouw baas je creativiteit stimuleert. Geef je mening hieronder of via loopbaan@computable.nl.