De transportsector loopt nog niet warm voor XML-berichtenverkeer met externe partijen. Dat blijkt uit een rondgang langs de exposanten op de beurs ICT&Logistiek die tot en met vrijdag in de Jaarbeurs plaatsvindt.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) hoopt transportbedrijven te interesseren om de jaarlijkse verplichte gegevens over ritten en zendingen voortaan via XML-berichten te versturen. Momenteel doet alleen het transportbedrijf Vos Logistics dat. Tijdens een presentatie op de vakbeurs ICT&Logistiek vertelden medewerkers van het CBS waarom Vos is overgestapt op het versturen van elektronische berichten in XML (eXtensible Markup Language: markeerstandaard voor weergeven van gegevens op een gestructureerde manier).
Vos Logistics gebruikt als transportmanagementsysteem (tms) de maatwerktoepassing Lovos die – naar schatting van de CBS-adviseurs – informatie over zo'n duizend kentekens bevat. Het exporteren van bestanden uit het tms naar het CBS was niet mogelijk. Een medewerker moest deze gegevens steeds handmatig invoeren. Het transportbedrijf besloot dit proces te automatiseren. De benodigde CBS-data komen in een dump uit het tms, worden gegoten in een XML-bericht in een outputschil en kunnen voortaan wekelijks naar het statistiekbureau worden verzonden. De analyse en ontwikkeltijd hiervoor hebben zo'n drie weken gekost. Daarna volgde nog het testen en de goedkeuring van het CBS. De aanpassing bespaart Vos uiteindelijk één medewerker.
Ketens
Een vertegenwoordiger van GS1 Nederland erkent dat het uitwisselen van standaardgegevens onder transportbedrijven nog lang geen gemeengoed is. Deze stichting, ondersteund door het bedrijfsleven, ontwikkelt standaarden voor het uitwisselen van gegevens in logistieke ketens. "Transporteurs zijn nog niet gewend aan het elektronisch uitwisselen van standaard gegevens met externe organisaties die directe handelspartner zijn. Maar er wordt steeds vaker in ketens gewerkt waarbij betrokken partijen niet meer met allerlei gegevensformaten worden geconfronteerd." De voorlichter wijst er wel op dat GS1 XML in de elektronische communicatie ondersteunt.
Volgens branchevereniging Transport & Logistiek is XML geen vraagstuk onder transporteurs. Sowieso is er weinig aandacht voor automatiseringsvraagstukken. Wel herkent een adviseur de klacht over administratieve lasten die de jaarlijkse uitvraag van het CBS met zich meebrengt. Elektronische standaarduitwisseling, zoals het CBS voor ogen heeft, vindt de club een goed initiatief.
Aanpassen
Om XML-berichtenverkeer mogelijk te maken moeten leveranciers van CBS hun pakketten aanpassen. Tot nu toe hebben volgens het statistiekbureau alleen Green Cat (Road Runner/ Cat 4 Road Haulier) en DMS Automatisering (Transis) dat gedaan. Klanten zullen er bij hun softwareleveranciers om moeten vragen. Volgens een consultant van Centric, een van de belangrijkste tms-aanbieders, is het exporteren van data in een XML-output voor softwareleveranciers geen probleem. "Klanten behoren dan wel aan te geven dat de historische data moeten worden vastgelegd. TMS zijn dynamische systemen die oude gegevens niet altijd automatisch lang opslaan. Daarnaast moet er een gegevensstandaardisatie zijn. Als het CBS hiervoor specificaties aanbiedt, is dat zo geregeld."
Het CBS kan het XML-formaat niet verplicht opleggen. Om het aantal gebruikers te vergroten onderzoekt het bureau of er subsidiemogelijkheden zijn om de softwareaanpassingen voor transporteurs te bekostigen.
Tans XML
Automatiseringsbedrijf Transport & Automotive Network Systems (Tans) presenteerde op de beurs een nieuwe webordermodule. Hiermee kunnen transporteurs in Talis (het tms van Tans) zelf nieuwe opdrachtgevers en invoerschermen aanmaken. De module genereert xml-berichten die onderverdeeld naar opdrachtgevers vanuit het tms naar de transporteur worden gestuurd. Ook bedrijven die een ander tms hebben dan Talis kunnen deze weborder-module inbouwen.