ZXFactory sponsort de jeugdselectie van de discipline skispringen. Dit is een erg dure sport, waar veel tijd en geld in gaat zitten voor de deelnemers.
Wat sponsoren jullie precies?
Martin Korporaal, manager sales & marketing: "Wij zijn disciplinepartner van de Nederlandse Skivereniging. We ondersteunen de discipline skispringen."
Gertjan van der Aalst: "Skispringen is een kleine discipline. Er zijn in Nederland maximaal 35 mensen die het doen. Het is een erg dure sport. Dus mensen die niet goed zijn, die stoppen ermee. In Nederland zijn er drie senioren die het doen. Het komt er daarom op neer dat wij vooral de jeugdselectie sponsoren."
Zijn er geen verenigingen?
Van der Aalst: "Er is een vereniging, maar dat is meer een papieren constructie. Eigenlijk komt het er op neer dat er vooral voor de bond geskied wordt."
Wat maakt de sport zo duur?
Van der Aalst: "De dichtstbijzijnde schans ligt in Sauerland. Dus daar kun je alleen in het weekend naar toe. Wat gebeurt, is dat er een trainingsweekend van gemaakt wordt, op vrijdagavond er heen, op zondagavond terug. Dat doen ze een keer in de twee weken. Dat is niet alleen financieel een belasting, maar ook sociaal."
Korporaal: "En dan zijn er in het winterseizoen er ook nog wedstrijden. Die zijn in Tsjechië, Duitsland of Polen."
Waarom hebben jullie het contract afgesloten?
Korporaal: "De zoon van Gertjan, Oldrik van der Aalst, doet aan de sport. Hij haalde het lokale nieuws. Vanuit het bedrijf werd hier enthousiast op gereageerd."
Van der Aalst: "We doen het niet zozeer vanuit een marketingoogpunt. Eigenlijk is het vooral voor de sociale ondersteuning. We maken het voor de jeugd mogelijk de sport te doen."
Wat betalen jullie voor het contract?
Korporaal: "Dat willen we graag in het midden laten"
Van der Aalst. "Het is in de loop der jaren een beetje gegroeid. Ik vroeg destijds of het bedrijf mijn zoon wilde sponsoren. Maar er zijn natuurlijk meer kinderen met hetzelfde probleem. Daarom wilde we het breder aanpakken. We willen laten zien dat als je iets echt wilt, dat je het dan ook kunt bereiken."
Hoe is te zien dat jullie de sport sponsoren?
Van der Aalst: "Het is te zien op de ski's en op de kleding. Ook staat het op onze site en de site van de bond. Ook in artikelen van de skibond over de sport staat het eronder."
Hoe laten jullie zien dat jullie de sport sponsoren?
Korporaal: "We zijn niet zo actief in de uitingen erover naar buiten. We gebruiken het vooral in de passieve marketing als metafoor. Skispringen is een kleine sport, maar dat je als talent wel wat kunt bereiken. Ook wij zijn een relatief kleine speler, die tegen de grote spelers opbokst."
Nemen jullie klanten mee naar wedstrijden?
Korporaal: "Nee, daarvan is nog geen sprake. Dat komt vooral door de reistijd. Willingen(Sauerland), de dichtstbijzijnde schans, ligt zo'n300 tot 350 kilometer ver weg. En de bekendste schans is natuurlijk "Garmisch-Partenkirchen", bekend van het nieuwjaarsspringen"
Van der Aalst: "Het team heeft zichzelf wel als doel gesteld om naar de Olympische Spelen te gaan in 2010 of 2014. Wie weet dat er dan mogelijkheden zijn om klanten mee te nemen."
Hoe reageren klanten op de sponsoring?
Korporaal: "Er wordt nooit anders dan positief op de sponsoring gereageerd. Het komt altijd wel in gesprekken aan bod. Iedereen kent de sport wel, want heeft op nieuwjaarsdag de wedstrijden in Garmisch-Partenkirchen gezien. Het zorgt voor een informeler begin van een goed zakelijk gesprek."