Op 26 september 2008 sprak Amazon's vice president en chief technology officer Werner Vogels op PICNIC 2008. Zijn bijdrage ging over S3, de nieuwste business van Amazon.com met lokale start-ups. De keynote van Vogels was de hekkesluiter van PICNIC, een internationaal topevenement voor de creatieve elite.
PICNIC vond voor de derde keer plaats in Amsterdam. Het overkoepelende thema was dit jaar collaborative creativity. Op het programma staat vermeld dat de topman van Amazon in gaat op de vraag hoe we kunnen bevorderen dat de creatieve kracht in een bedrijf gefocusd is op het ontwikkelen van nieuwe golven met aantrekkelijke producten en diensten. Hij stelde dat je een busines bouwt op basis van goede ideeen en niet op basis van grote sommen geld. Amazon's cto gaf aan dat de ontwikkeling van nieuwe business radikaal aan het veranderen is. Aan de hand van voorbeelden illustreerde hij hoe er nieuwe businessmodellen ontstaan zonder de noodzaak om grote investeringen te doen en mogelijkheden scheppen voor duurzame businesses op de lange termijn.
Volgens Vogels heeft de S3-service ervoor gezorgd dat er veel internet start-ups van de grond zijn gekomen. Door de makkelijke schaalbaarheid van server-, database- en trafficcapaciteit zijn de start-ups in staat zeer gemakkelijk op en af te schakelen in het gebruik van servers. Venture capital is bijna niet meer nodig, je betaalt pas meer voor de cloud services van Amazon als je meer capaciteit gebruikt en die gebruik je alleen maar als je website of dienst omzet maakt.
Onder de titel 'The Democratization of Business Creation' bevat de PICNICwebsite een uitgebreid interview met Werner Vogels.
Interessant concept. Je zou deze lijn kunnen doortrekken en naast de infrastructurele kant ook de menselijke kant op deze manier kunnen gaan benaderen. Hierbij wordt iedere nieuwe organisatie een virtueel netwerk van mensen, met samenwerking van specialisten op basis van expertise. Coworking en cocreation in optima forma. Usage based fees, dus geen grote upfront investering. Kijk naar Twitter en Nikeplus, die via API’s hun data beschikbaar stellen. De beschikbaarheid van deze data is dus niet meer het issue, die hangt wel ergens in de cloud, maar meer de expertise om met deze data goede beslissingen te nemen. De grote, traditioneel georganiseerde bedrijven krijgen het moeilijk om te concurreren met deze lean en mean georganiseerde netwerkorganisaties.