Standaardisatie van verkeersleidingsystemen komt de markt voor deze systemen ten goede, stelt de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) na onderzoek. Infrastructuurbeheerders, zoals Prorail, stellen echter te specifieke eisen aan deze systemen, waardoor leveranciers bijna geen gestandaardiseerd product kunnen leveren.
Infrastructuurbeheerder Prorail stelt te specifieke eisen aan het ict-systeem. Daardoor kunnen leveranciers maar in beperkte mate een gestandaardiseerd product leveren dat kan worden aangeboden aan andere infrastructuurbeheerder. Dat concluderen BSL Management Consultants en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) in een onderzoek naar de markt van toeleveranciers van Prorail. De vaste commissie van Verkeer en Waterstaat gaf opdracht voor het onderzoek.
BSL vindt het belangrijk dat leveranciers op de markt van verkeersleidingsystemen hebben ingezet op harmonisatie en standaardisatie van deze systemen. "Zij kunnen daardoor systemen uiteindelijk goedkoper aan de beheerders aanbieden", schrijft het bureau. Standaardisatie en harmonisatie van verkeersleidingsystemen is daarom een van de aanbevelingen in het onderzoek.
Prorail schrijft in een reactie op het onderzoek dat het bestaande maatwerkoplossingen of concepten actief wil verkennen en wil omzetten naar voor bruikbare architecturen en specificaties. "In die zin nemen we de aanbevelingen die BSL hierin doet ter harte", schrijft de beheerder.
Gezamelijke eisen
Daarnaast vindt BSL dat infrastructuurbeheerders hun ict-systemen anders moeten aanbesteden. In de aanbestedingen moeten geen onnodige nationale eisen of technische specificaties worden gesteld. Europese spoorinfrastructuurbeheerders moeten gezamenlijke eisen aan verkeersleidingsystemen formuleren. "Hoe meer zijn in staat zijn gezamenlijke eisen aan verkeerleidingsystemen te formuleren, hoe beter de aanbodzijde van de markt in staat zal zijn standaardproducten te ontwikkelen die geleverd kunnen worden aan verschillende infrastructuurbeheerders."
De verouderde ict-systemen van Prorail zijn niet de belangrijkste oorzaak van de storingen in het Nederlandse treinverkeer, maar hebben wel een grote impact op incidenten die het treinverkeer verstoren, schrijven de onderzoekers. De infrastructuurbeheerder ‘ziet zich geconfronteerd met een nalatenschap van ict-systemen voor verkeersleiding die meer dan twee decennia geleden zijn ontworpen'.
De beheerder heeft belangrijke stappen gezet om de systemen beter onder controle te krijgen. Dat doen ze onder andere door expertise van deze systemen opnieuw in huis te halen.