Managed services op het gebied van telecommunicatie mogen zich verheugen in een toenemende belangstelling.
Ondanks het feit dat managed services juist ook kleinere organisaties veel voordelen biedt, zijn het vooralsnog vooral de grotere organisaties welke de mogelijkheden en besparingen benutten. Zo blijkt uit onderzoek van Voipro uitgevoerd in samenwerking met MarketCap.
Uitbesteding zorgt ervoor dat de organisatie zich meer kan focussen op de kerntaken van de onderneming. Daarnaast ontbreekt het een deel van de organisaties aan de benodigde kennis om de telecom omgeving goed in te richten, te beheren en up-to-date te houden. Uitbesteding van de telecommunicatie is voor veel organisaties dan ook een uitkomst.
Verwachte toename gebruik managed services
Telecommunicatie en alles wat hiermee samen hangt, wordt steeds complexer. Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer organisaties naar uitbesteding kijken. Het is haast ondoenlijk of kostentechnisch niet haalbaar om up-to-date te blijven. Dit geldt niet alleen voor de hard- en software, maar ook op het gebied van personele bezetting en opleiding. Inmiddels maakt een kwart van de vestigingen gebruik van managed services in relatie tot telecommunicatie. Een doorbraak in het gebruik van managed services is echter aanstaande gezien het feit dat 30 procent van de organisaties aangeeft plannen te hebben om gebruik te gaan maken van managed services op het gebied van telecommunicatie. Een derde van de organisaties is van plan in 2009 of zelfs nog in 2008 daadwerkelijk uitvoering te geven aan deze plannen. Het overige deel van de organisaties met plannen geeft aan in 2010 of later te zullen investeren in managed services.
Rob Kurver, algemeen directeur van Voipro geeft aan: " Met name kleinere bedrijven zijn huiverig voor het uitbesteden van zoiets cruciaals als de telefonische bereikbaarheid. Enige tijd zonder internet door een storing is nog te overzien, maar uitval van telefonie is geen optie. Het is met een managed services oplossing overigens mogelijk om door te schakelen naar een andere vestiging of mobiele telefoon waardoor beschikbaarheid altijd gegarandeerd is. Ook wij als Voipro moeten potentiële klanten veelal eerst overtuigen van de veiligheid en de beschikbaarheid van de oplossing voordat men de overige voordelen gaat of wil inzien."
Opvallend is dat het vooral de grotere organisaties met 500 of meer werknemers zijn die interesse hebben in managed services op het gebied van telecommunicatie. Dit geldt zowel voor het huidig gebruik als het toekomstig gebruik. Bij de grotere organisaties met tenminste 500 werknemers, geeft 1 op 5 aan geen gebruik te maken van managed services en dit ook niet van plan te zijn. Voor kleinere organisaties, met 20 tot 50 werknemers, is dit bij de helft van de organisaties het geval.
De sectoren telecom, utilities en media en gezondheidszorg lopen momenteel voorop in het gebruik van managed services. Het gebruik van managed services zal in alle sectoren toenemen in de komende jaren. Het merendeel van de investeringsplannen zal vorm krijgen in 2010 of later. Enige uitzondering hierop vormt de sector telecom, utilities en media. Binnen deze sector geeft circa 90 procent van de organisaties met plannen aan, dat zij in 2009 al gebruik zullen gaan maken van managed services.
Kosten en gemak bepalend in uitbesteding
Het kostenaspect blijft een belangrijke rol spelen in relatie tot telecommunicatie. In relatie tot managed services wordt veel gesproken over kostenbeheersing. Symen Vlastuin, marktanalist van MarketCap zegt hier over: " Kostenbeheersing kan zowel bezien worden uit het oogpunt van een verlaging van de kosten als ook een duidelijk overzicht van de kosten. In een managed oplossing wordt veelal een bepaald bedrag per gebruiker betaald. Zo is altijd duidelijk wat de kosten zijn en staat men nooit voor verrassingen achteraf. Complete full service oplossingen gaan hier zelf zo ver dat er sprake is van een prijs per user / poort per maand inclusief connectiviteit en desktop apparatuur. De ondernemer weet dus over een periode van 3 tot 5 jaar precies wat zijn totale kosten voor ‘bereikbaarheid’ per medewerker zullen zijn. Het gaat hierbij om een combinatie van betrouwbaarheid bereikbaarheid en ontzorgen ."
Bijna een derde van de organisaties welke gebruik maken van managed services, of dit in de toekomst zullen gaan doen, geeft aan dat kostenbeheersing de belangrijkste reden voor uitbesteding is. Ook het gemak van het overdragen van de telecommunicatie aan een externe expert blijkt een belangrijke reden voor uitbesteding. Circa 22 procent van de organisaties ziet dit als de belangrijkste reden voor uitbesteding. Binnen de verschillende sectoren loopt de motivatie voor uitbesteding sterk uiteen. Binnen de gezondheidszorg geeft een groot deel van de organisaties aan dat het hen aan de juiste kennis ontbreekt om het in eigen huis te houden. Binnen de zakelijke dienstverlening speelt de flexibiliteit bij uitbesteding een grotere rol dan het beheersen van de kosten.