Alcatel-Lucent kondigt op het Broadband Forum in Brussel zijn Triple Play Services Delivery Architecture 2.0 aan. De focus ligt op video.
Telecomoperatoren zien hun netwerken vollopen met videodiensten. En eindgebruikers willen steeds meer web 2.0 en videobeelden doorspelen en oproepen. Dat staat voor een gemiddelde breedbandconsumptie van 1 tot 1,3 Mbit/s per klant. Alcatel-Lucent noemt dat ‘over the top’ content. Telco’s zijn dan ook gedoemd om hun netwerken up te graden.
Alcatel-Lucent kwam begin dit jaar al uit met een ‘smart DSL’ oplossing waarbij de beschikbare bandbreedte tot 30 procent hoger uitkomt. Die oplossing komt van de Lucent labs waar overtollig geluid en beeld gefilterd kon worden. Vandaag pakt Alcatel-Lucent uit met ‘application assurance’ waarbij die videodiensten beheerd kunnen worden met een quality of Service per toepassing. Dat moet voor de nodige kwaliteit zorgen bij iptv-diensten.
Tegelijk wil Alcatel-Lucent telco’s ook helpen bij gerichte reclameboodschappen. Dat betekent dat ze ook dichter binnendringen bij de eindgebruiker en diens verlangens. De iptv- en online advertentie-inkomsten zouden de komende jaren met 21 procent stijgen. De Amerikaanse kabeloperatoren vangen per jaar een reclameomzet van ongeveer 50 dollar per gezin.