Resellers onderschatten het belang van internet voor het mkb, blijkt uit onderzoek van beveiligingsspecialist SpicyLemon.
Bijna 43 procent van de ondernemingen in het mkb heeft wel eens te maken gehad met een virus. Om vervolgens een bedrijf te vinden dat kan helpen met een oplossing, gebruikt 33 procent het internet. Dat blijkt uit onderzoek van SpicyLemon.
SpicyLemon ondervroeg zowel dealers als mkb’ers over hoe een relatie tussen de twee ontstaat. Hoewel beiden internet als belangrijkste middel van informatievoorziening zien, lopen de ideeën over het belang ervan uiteen. Dealers schatten de invloed lager in (22 procent) dan het mkb (33 procent). Daarentegen verwachten ze meer van reclame-uitingen (16 procent), dan hun mkb-klanten (8 procent).
Na het internet vormen bij beide partijen zakelijke relaties (22 procent) de populairste manier van in contact komen. Een bestaande relatie tussen reseller en mkb-onderneming, privé dan wel zakelijk, vormt de derde manier om de software te vinden. Advies van privécontacten weegt volgens het mkb iets zwaarder (19 procent) dan de dealer denkt (16 procent).
Nienke Ryan, product- en strategiemanager bij SpicyLemon: "Uit eerder onderzoek van ons bleek dat de informatievoorziening over beveiligingsproducten vanuit leveranciers richting klant als zeer belangrijk werd beschouwd, maar dat die informatievoorziening niet altijd op niveau was. Daarom hebben we nu zowel dealers als mkb-bedrijven ondervraagd om na te gaan of zij hetzelfde denken over de verschillende informatiekanalen. Daaruit blijkt dat vooral de perceptie van het belang van sommige kanalen uiteenloopt."