Schiphol is het kloppend hart van WiFi-Nederland, volgens cijfers van iPass. Het zakelijke mobiele breedbandbedrijf ziet dat eenderde van alle Nederlandse betaalde surfsessies op Schiphol plaatsvindt.
In de eerste helft van 2008 vonden er op luchthaven Schiphol 36.941 WiFi-sessies plaats. Gemiddeld duurde een surfsessie daar 39 minuten. Het aantal sessies groeide in een jaar met 60 procent.
Dat blijkt uit cijfers van iPass, een Amerikaans bedrijf dat internettoegang in de breedste zin van het woord verkoopt aan grote ondernemingen. Die bedrijven sluiten een abonnement bij iPass af om hun personeel overal ter wereld toegang tot internet te geven, Wifi en umts. iPass verrekent de daadwerkelijke kosten op zijn beurt met de lokale telecomaanbieders.
De cijfers laten zien dat er nog steeds groei zit in het zakelijk gebruik van WiFi, maar geen honderden procenten meer zoals enkele jaren geleden. Het aantal bij iPass opgezette sessies groeide afgelopen jaar met 46 procent.
Internetsessie van anderhalf uur
Klanten van het Amerikaanse bedrijf zetten in de eerste zes maanden van 2008 in Nederland 105.203 WiFi-sessies op. Daaronder vallen ook hotels, wegrestaurants en andere horeca-gelegenheden. Ten opzichte van het eerste halfjaar in 2007 is dat een groei van 73 procent. Een gemiddelde surfsessie in Nederland duurt 93 minuten.
Nederland is verantwoordelijk voor 4 procent van alle bij iPass opgezette mobiele dataverbindingen voor zakelijke gebruik. Amerika is veruit de grootste met 44 procent, gevolgd door Engeland (13 procent) en Duitsland (12 procent).
Publieke hotspots
Uit onderzoek van Telecom Magazine bleek dat KPN, T-Mobile, Swisscom en Mobilander het gebruik van hun Nederlandse commerciële Wifi-punten met ruwweg 50 procent zagen stijgen in 2007. Bij KPN gebruikten iedere maand gemiddeld 70.000 klanten de publieke hotspots.
Mobiel internet via umts wint in Europa rap aan populariteit. Umts wordt gezien als de overal aanwezige maar langzamere variant van WiFi. Aan het begin van de zomer bleek dat Vodafone inmiddels 7 procent van de concernomzet realiseert met umts-handel. Bij T-Mobile heeft 4,4 procent van de klanten een abonnement op mobiel internet, bij KPN is dat 8 procent.