Dimension Data publiceert zijn propositie voor het Carbon Disclosure Project (CDP6). Hiermee behoort het bedrijf tot 3.000 organisaties in de gehele wereld, die zijn gevraagd om zich dit jaar aan te melden voor CDP6.
Dimension Data geeft data vrij over de manier waarop hij het broeikaseffect terugdringt en over het programma om klimaatveranderingen tegen te gaan. Daarnaast staan in de propositie maatregelen die Dimension Data heeft genomen om de impact van zijn activiteiten op het milieu te verkleinen.
PricewaterhouseCoopers (PwC) Sustainability & Climate Change Services heeft Dimension Data geholpen bij de propositie voor CDP6. Volgens Merle Singer, Global Lead Sustainability bij Dimension Data, was de propositie de eerste belangrijke stap in het vaststellen van de wereldwijde CO2-uitstoot.
"Dimension Data vindt het terugdringen van de effecten die het bedrijf heeft op klimaatveranderingen, van groot belang. Doordat dit het eerste jaar is dat we formeel deelnemen aan CDP6, was het belangrijk om onze CO2-uitstoot nauwkeurig te berekenen. Met dit als uitgangspunt werken we nauw samen met PwC aan de ontwikkeling van een Carbon Management Plan voor onze toekomstige initiatieven en doelstellingen om de CO2-uitstoot terug te dringen. Op de lange termijn streven we echter naar een Environmental Management System dat de basis zal vormen voor een proces- en governance-raamwerk voor onze wereldwijde activiteiten in 47 landen."
Het duurzaamheidsprogramma van Dimension Data is gebaseerd op drie pijlers: ‘licence to operate’, marktintroducties en medewerkersbetrokkenheid. Elke pijler is even belangrijk en de drie pijlers hebben een onderlinge samenhang in de inspanningen van Dimension Data om uitdagingen op het gebied van klimaatveranderingen aan te gaan.
"We hebben berekend dat de CO2-uitstoot van onze Australische werknemers drie keer hoger is dan die van onze Australische organisatie", zegt Singer. "Als we ons alleen zouden richten op het terugdringen van de impact van het bedrijf op het milieu en niet op die van onze mensen, zouden we geen stap verder komen. Om die reden hebben we in een aantal regio’s een programma opgesteld om het bewustzijn van onze medewerkers te vergroten. Zo willen we een positieve bijdrage leveren aan het terugdringen van de milieubelasting: binnen en buiten de kantoormuren."
De propositie voor CDP6 en de ontwikkeling van het Carbon Management Plan zijn belangrijke componenten van het duurzaamheidsprogramma van Dimension Data. Daarnaast heeft het bedrijf de ervaring op dit gebied ook gebruikt voor het opzetten van diensten en oplossingen voor zijn klanten.
Singer: "Dimension Data heeft het milieu wereldwijd tot belangrijkste aandachtspunt benoemd. Zo hebben we een reeks consultancyservices onder de naam ‘Office Sustainability Services’ ontwikkeld, waarmee bedrijven de impact van hun kantooractiviteiten op het milieu kunnen meten en terugdringen."
Voor CDP6 heeft Dimension Data een aantal projecten voor CO2-reductie in gang gezet. Zo is in Noord-Amerika een project voor de herconfiguratie van het datacenter op basis van serverconsolidatie en -virtualisatie gestart. Hiermee is het energieverbruik met 50 procent teruggebracht. Daarnaast heeft het bedrijf een lichtsysteem met sensoren geïmplementeerd in de campus in Johannesburg (Zuid-Afrika). Dit leverde een verlaging van het energieverbruik op van 85 procent. In Europa is de telefonieomgeving van acht afzonderlijke locaties en 30 servers geconsolideerd naar twee locaties en zes servers.
De propositie van Dimension Data is terug te vinden op www.dimensiondata.com/environmental/sustainability