De klimaatverandering is onontkoombaar. Het gebeurt zelfs sneller dan dat wij een aantal jaren geleden dachten. Iedereen die de documentaire “An Inconvenient Truth” van Al Gore heeft gezien, en anders zou u hem echt nog moeten zien, weet waar ik het over heb. Wij moeten binnen tien jaar omschakelen naar schone energie.
De start van de wereldwijde milieubeweging was in 1962 met de publicatie van Rachel Carsons’ Silent Spring. De titel van het poëtische boek verwijst naar de dag dat alle vogels zijn uitgestorven door het destijds ongecontroleerd gebruik van pesticide. Er is dan geen vogelzang meer in de lente: Silent Spring.
De impact van het boek was enorm. Media begonnen voor het eerst over het milieu te discussiëren. Het grote publiek begon na te denken over de gevolgen van de industriële revolutie voor de aarde. De politiek kwam in beweging en begon te reguleren. Maar wat deed de industrie? Zij zag het boek als een bedreiging voor haar winstgevende business en verdedigde zichzelf door de problemen te bagatelliseren. Kort na publicatie kocht bijvoorbeeld de grootste Duitse fabrikant van chemicaliën de Europese rechten op Silent Spring. Niet om het boek uit te geven, maar om het ruim tien jaar lang hier in Europa uit de schappen te houden. Pas na regulering vanuit de politiek kwamen er grootschalig biologische bestrijdingsmiddelen op de markt. Tientallen jaren te laat.
Mensen als Rachel Carson en Al Gore zetten de politiek en media in beweging. Maar waar het 45 jaar geleden allemaal traag verliep gaat het nu in razend tempo. Even zoeken op het internet en u heeft de complete film van Al Gore te pakken. Daar kan geen censuur tegenop. Wat ook veranderd is dat u het bent het die het verschil moet maken. Er is geen tijd om op regulering te wachten. Niet alleen vanuit persoonlijke overwegingen, maar ook vanuit een gezond zakelijk perspectief. De vraag naar duurzame technologie groeit namelijk explosief en de markt voor energieverslinders is in hoog tempo aan het overlijden. U zult merken dat uw klant op korte termijn vraagt naar duurzame producten en diensten. Van consument tot multinational. Iedereen gaat zeer binnenkort de switch maken.
Zorg ervoor dat deze omschakeling geen Silent Spring voor u is. Stel uzelf daarom vandaag de vraag: bagatelliseert u de problemen of creëert u vandaag nog nieuwe marktkansen op basis van wat u nu weet. Ik hoop op het laatste.
Sebastiaan Hooft, directeur Central Point
Eindelijk iemand met een zinnig verhaal. Je ziet ook steeds vaker dat consumenten ‘foute’ producten de rug toekeren. Geen trend meer te noemen.