Op het Topic SOA is een bijdrage terug te vinden die gaat over de moeite die ict'ers moeten doen om soa in de organisatie ingevoerd te krijgen. Het management is bang geld te verspelen omdat er met soa geen garanties gegeven kunnen worden. Onze experts aan het woord.
Het blijft een lastige taak voor een ict-professional of architect om soa als oplossing in de organisatie ingevoerd te krijgen. Volgens expert Ferry Bijl, enterprise architect bij Bijlsoft, komt soa nog niet van de grond omdat het management van bedrijven niet als early adopter aan een hype wil meedoen en soa te technisch is. Toch kun je soa onder de aandacht van je management krijgen. Bijl: "Het is moeilijk een business unit te vinden die ‘budget voor soa' heeft. Hoe kom je dan aan funding voor een serieus project? Het antwoord is: ga op zoek naar brand! Geen uitslaande brand van systemen die gisteren al iets moesten doen dat volgende week pas gerealiseerd kan zijn. Nee, je kunt beter op zoek gaan naar een smeulend vuurtje dat straks een uitslaande brand kan worden. De business blijkt erg gevoelig voor goede oplossingen die zo'n brand kunnen voorkomen, vooral als de mogelijke (financiële) omvang van het toekomstige vuur nog eens wordt benadrukt. Opeens is er budget. Niet voor soa natuurlijk, maar voor het oplossen van het probleem. Jij als architect of ict-professional, jij gebruikt gewoon de modernste technologie om dit belangrijke probleem op te lossen…"
Edwin van Asch
Solution architect
Systemation
"Ik pleit in dit geval voor de ‘fast soa'-aanpak. Deze aanpak begint bij iets wat zichtbaar is voor de business, de user interface. Door integratie van de user interfaces van de verschillende applicaties met behulp van enterprise mashup-technologie volgens soa-principes aan te pakken geef je de business een direct en ook goed meetbaar resultaat. Zo creëer je ruimte om onder water de noodzakelijke, maar vaak onzichtbare soa-infrastructuurwijzigingen te doen. De ‘fast soa'-aanpak kent twee toepassingen: Het blussen van brandjes, in de vorm van het realiseren van business-wensen die niet in de reguliere projectkalender passen en het overbruggen van de verschillende technologiegeneraties, de creatie van een composite-applicatie op basis van mainframe, client server en webapplicaties."
Wout Hofman
Senior consultant
TNO ICT/E-IT
"Soa is inderdaad te technisch of beter gezegd, wordt te technisch benaderd. Soa is in de meeste gevallen identiek aan webservices, terwijl een enterprise service bus (esb) een invulling met techniek is om webservices te realiseren. Natuurlijk sluit dit de niet aan bij de bedrijfsvoering. Wat begrijpt een manager nu van een webservice? Hij ziet mogelijk alleen de hoge kosten om een esb aan te schaffen en in te richten, terwijl hij de voordelen niet duidelijk ziet. Waarom zou hij over moeten gaan? Ik ben het eens met de evolutionaire benadering. Deze is al een tijdje op gang gekomen, maar heeft nog niet volledig vorm gekregen. Het is de ommezwaai van een productgerichte naar een dienstgeoriënteerde samenleving. Diensten komen centraal te staan. De overheid kan hier een voortrekkersrol in nemen door ook de dienstverlening op de juiste wijze met technische voorzieningen te ontsluiten. Dit wil ook nog wel eens spaak lopen als de overheid zijn mogelijk smeulende vuurtje bij nader inzien toch maar weer met klassieke middelen invult."
Michael Widjaja
Partner en Senior Executive
Accenture
"Een brandend platform? Dat is zeker een mogelijkheid om een soa-traject te beginnen. Er zijn echter nog andere mogelijkheden voor een succesvolle soa-introductie. Enerzijds zijn er tactische als wel strategische mogelijkheden. Anderzijds kun je kijken naar mogelijkheden die door ict of juist door business worden gedreven. De kruising van deze twee assen geeft verschillende mogelijkheden: point-to-point applicatie-integratie is een typische, tactische ict-gedreven oplossing. Compliancy en auditing is meer een business tactisch gedreven oplossing waar soa bij helpt. Een strategische business-gedreven mogelijkheid is dan een composite-oplossing die verschillende backend-functionaliteiten aan elkaar breit tot een nieuw businessproces. Soa moet in zo'n traject gepositioneerd worden als hulpmiddel en niet als oplossing om tot succes te komen. Begin op kleine schaal en dan langzaam uitbreidend naar andere delen van de applicatie en naar andere systemen. Is dat misschien net de vonk die nodig is?"
Mark Vroom
Technisch directeur
NedFox
"Soa moet je niet willen inzetten om een uitslaande brand te blussen. Ook is de inzet niet gewenst als je inderdaad binnen een jaar wilt scoren. Soa is een wijze van architectuur waarmee je nieuwe software ontwikkelt of re-engineering toepast op legacy-software. Dit impliceert automatisch dat scoren op korte termijn er niet in zit. Pas als een aanzienlijk deel van de in gebruik zijnde software op basis van soa ontworpen is, kan er geld terugverdiend gaan worden omdat de herbruikbaarheid, onderhoudbaarheid en toepasbaarheid van onderdelen sterk verbeterd wordt. Voor scoren op de korte termijn (het blussen van een uitslaande brand) kan je beter kiezen voor wat op dat moment beschikbaar is zonder je daarbij de vraag te stellen of die oplossing past in je langetermijnstrategie."
Edwin van Dis
Consultant
Logica
"De gesignaleerde uitdaging om lines of business beter aan te haken is een terechte constatering. De signalen en de aanpak geven echter blijk van verouderde opvattingen. Het versterkt alleen maar het wij/zij-gevoel tussen business en ict. Het verstoort daarmee de noodzakelijke open dialoog. De openheid is nodig om het onderlinge vertrouwen te vergroten. Uiteindelijk zit de crux in de intentie en toewijding van betrokken mensen om samen op een effectieve manier (bijvoorbeeld met serviceoriëntatie) de bedrijfsdoelstellingen te halen. Daar past geen brand of smeulend vuurtje bij, want dat geeft alleen maar ramptoerisme en schade. Daar is uiteindelijk niemand bij gebaat. De oude volkswijsheid blijft namelijk gelden: Voorkomen is beter dan genezen."
Mendel Koerts
Cluster leader SAP architecture
Capgemini
"Stel je voor dat je op de rand van een brandend olieboorplatform staat. Achter je een allesverzengende vuurzee, voor je een gapende afgrond waar in de diepte brandende olie op de zee drijft. Blijf je staan met de zekerheid levend te verbranden of waag je de sprong in het diepe, met een kans te overleven? Keuzes die je liever voorkomt (lijkt mij). Vraagstukken rond ‘sourcing' kunnen ook uitmonden in dergelijke drama's. Waar laat ik bepaalde bedrijfsfuncties daadwerkelijk uitvoeren: binnen of buiten mijn organisaties, in eigen land of elders in de wereld? Bijzonder mooie aangrijpingspunten om ‘denken in diensten' vanuit de business door te trekken naar ict, want het succes van deze samenwerkingsvormen staat of valt met de ondersteuning ervan door ict. En nee, dat betekent niet meteen esb."
Marc Fleischeuers
Architect en adviseur
Valori
"Het is een cynische manier om er tegenaan te kijken, maar als er niet voldoende brand is, heeft niemand geld over om te blussen. Komt nog bij dat techneuten in de dagelijkse operatie er ook nog eens goed in zijn om brandjes te blussen, dus om de noodzaak voor echte structurele wijzigingen lekker uit te stellen. Iets laten branden en hopen dat er echt iets verandert, is dan een mogelijkheid. Of je hiermee ook ooit een echte serviceoriëntatie bereikt? Zoöloog Dan-Erik Nilsson heeft gedemonstreerd dat het mogelijk is om het menselijk oog in kleine stapjes, via evolutie, tot stand te laten komen. Dus wie weet."
Massimo Capoccia
Director product management, technology
Infor
"Bedrijven met complexe ict-architecturen en verschillende systemen hebben geen keus: ze zullen op den duur hoe dan ook soa moeten implementeren. Een cio of ict-manager die blijft doorgaan op de huidig strategie, bijvoorbeeld door het onderhouden van verschillende overlappende systemen, zal tot de conclusie komen dat hij nooit een budget zal hebben om zijn businessarchitectuur te laten evolueren door bijvoorbeeld nieuwe functionaliteit te kunnen adopteren. Bedrijven die geen soa implementeren zullen niet meer competitief blijven en zullen minder relevant worden in hun marktsegment."
Tony van Büüren van Heijst
Senior technical pre-sales manager
Outsystems
"De business interesseert het niet welke technologie er gebruikt wordt om hun problemen op te lossen. Het licht dus meer voor de hand een bestaand probleem op te pakken en vandaar te evolueren naar een soa-architectuur. Deze problemen zijn zeker te vinden binnen de business en zijn vaak gerelateerd aan functionaliteit die nodig is, maar niet geboden kan worden. Dit kan zijn omdat het erp-systeem hiervoor te zwaar aangepast moet worden, maar ook gewoon omdat de oplossing te veel verschillende ‘systems of record' nodig heeft. Vaak zal je zien dat dit soort oplossingen juist concurrerende en innovatieve processen in de business ondersteunen. Vanuit deze strategie kan een klant evolueren naar een soa-raamwerk."
Experts gezocht
Computable is bezig om al zijn 25 topics te voorzien van een expertpanel. Voor de komende tijd zijn wij op zoek naar experts op de volgende gebieden:
Open Source: opensource@computable.nl
Telecom: telecom@computable.nl
Netwerken: netwerken@computable.nl
Loopbaan: loopbaan@computable.nl
Ben jij expert op één van bovengenoemde vier vakgebieden, stuur dan een e-mail met je gegevens (naam, functie, bedrijf, werkzaamheden) naar het bijbehorende e-mailadres.