VMware vindt dat Microsoft zich verlaagt tot guerilla-marketing met de beschuldiging dat VMware-software te duur is. Volgens ceo Paul Maritz van de virtualisatieleverancier is dit een duidelijk teken dat Microsoft achterloopt en zo om aandacht roept.
Ceo Paul Maritz van VMware reageert op de nieuwste aanval van Microsoft in de concurrentiestrijd die de twee leveranciers voeren over virtualisatie. Maritz, zelf lange tijd topman bij Microsoft, is kort over Microsofts beschuldiging dat VMware-software te duur is. Hij noemt het flauwe guerilla-marketing. "Je doet dat als je de nummer twee bent met een flinke achterstand. Guerilla-marketingcampagnes zijn iets voor de volger, niet voor de leider."
‘Te duur’
Microsoft liet op VMware's gebruikersbijeenkomst VMworld folders uitdelen met de claim dat VMware-software te duur is. VMworld vond vorige week plaats in Las Vegas. De Microsoft-folders waren voorzien van een casino-muntje voor één dollar en de tekst dat VMware niet de beste gok is.
Daarnaast heeft Microsoft een aparte site opgezet waar het uitwijdt over de hoge prijs van de concurrerende software. Volgens Maritz loopt Microsoft flink achter – qua technologie en marktaandeel – en roept het hiermee om aandacht.
Licentiekosten
De Windows-producent biedt net als VMware basale virtualisatiesoftware gratis aan. Voor gebruik van meerdere virtuele machines (vm's) op Microsofts Hyper-V, dat is ingebouwd in Windows Server 2008, zijn mogelijk aanvullende Windows-licenties nodig voor de virtuele machines.
Om dat te omzeilen biedt de Data Center-variant van Windows Server 2008 licentierechten voor een onbeperkt aantal vm's, maar die datacenteruitvoering is zelf natuurlijk duurder dan de lichtere Windows Server-varianten. Microsoft biedt een schema met het aantal toegestane vm's (onderaan deze webpagina). Daar wordt ook een onderscheid aangegeven tussen de op zichzelfstaande Hyper-V Server van Microsoft en de in Server 2008 ingebouwde virtualisatiehypervisor.
‘Eigenlijk vleiend’
Ceo Maritz van VMware, die recent is aangetreden, vindt de aanval van Microsoft op prijs ook wel vleiend. "Het is een indirecte vorm van vleierij; het grote, machtige Microsoft dat zich zo moet verlagen. Het komt op onze conferentie en deelt chochkas (Joodse term voor goedkope souveniertjes – red.) uit aan onze klanten." De voormalig Microsoft-topman zegt zelf in het verleden ook wel dit soort campagnes te hebben gevoerd.
Ik hoop niet dat dit de manier is hoe Microsoft ‘reclame’ maakt onder het gezag van Steve Ballmer. Want zo’n actie lijkt precies op iets wat hij zou doen.
Moddergooien is naar mijn mening niet ’the way to go’.
Gek genoeg doet Apple het al jaren en hoor je daar niet zoveel commentaar op.
Maar het blijft een beetje jammer.
Eenzijdig belicht artikel. Microsoft doet eigenlijk datgene dat VMware ook doet. Namelijk, guerillamarketing. Deze reactie is namelijk typisch iets voor een volger, niet voor een leider.
Als VMware verstandig is, geven ze helemaal GEEN reactie!
Iedereen die hier ook maar iets verstand van heeft, ziet hoe zielig Microsoft zich hier opstelt.
Echt, heel erg diep triest gewoon!
Mark, veel bedrijven doen het. Kijk eens naar de Mac vs. Pc-reclames.
Moddergooien is in de tijd van de verkiezingen trouwens toch al populair.
Niet laten zien hoe goed jezelf bent, maar hoe slecht de ander is. Dat is hoe ze het in Amerika aanpakken.