Microsoft hekelt het prijsniveau van de producten van VMWare. De Windows-leverancier voert de concurrentiestrijd op nadat de marktleidende leverancier van virtualisatiesoftware plannen en producten heeft onthuld om hogerop te komen in het datacenter.
Microsoft is een marketingcampagne begonnen om de concurrentiestrijd met VMware op te voeren. De Windows-producent stelt dat de producten van zijn virtualisatieconcurrent teveel kosten. Het licht dat toe op een aparte website hiervoor, waar het ook case studies presenteert. Overigens is basale virtualisatie al enige tijd zeer goedkoop of zelfs gratis. Zowel VMware als Microsoft bieden instappakketten voor virtualisatie gratis aan.
De krachtigere virtualisatiesoftware van Microsoft is het nieuwe Hyper-V dat het heeft ingebouwd in zijn besturingssysteem Windows Server 2008. Daarnaast is de virtualisatiesoftware ook apart verkrijgbaar in een vereenvoudigde uitvoering: Hyper-V Server 2008. Voor de meer geavanceerde virtualisatiemogelijkheden is dan wel een zwaardere – en dus duurdere – uitvoering van Windows Server 2008 nodig. Dat ondermijnt Microsofts claim van kostenvoordeel enigszins.
Utility computing
Ondertussen zoekt VMware het hogerop. De leverancier van software voor het virtualiseren van servers wil het complete datacenter tot virtueel geheel omvormen. Dit moet het mogelijk maken ict te gebruiken als nutsmiddel. Dat belooft weer flexibiliteit en ook kostenvoordelen.
Utility computing is de heilige graal waar veel ict-leveranciers, waaronder IBM maar ook Microsoft, al jaren naartoe werken. Ook onderzoekers werken er hard aan om grid computing te verbeteren zodat het betrouwbaarder wordt en daarmee inzetbaar als nutsmiddel.
Feiten-campagne
Deze aanpak lijkt sterk op de eerdere Get The Facts-campagne waarin Microsoft het opensource besturingssysteem Linux op de korrel nam. Die campagne stelde dat de totale eigendomskosten (tco) van Linux hoger was dan voor Windows.
De onderbouwing daarvoor was deels de effectieve combinatie van gekoppelde software, in zogeheten stacks. Microsoft haalde daarvoor marktonderzoek aan, wat het in opdracht had laten uitvoeren. Dat is nu nog niet aan de orde in de concurrentiestrijd tegen VMware. Die tco-stelling over Linux was nogal omstreden en is ook aangevochten en weerlegd. Dat laatste is mede gedaan in marktonderzoeken die weer in opdracht waren van opensource belanghebbenden, zoals de Open Source Development Labs (OSDL).
Uiteindelijk heeft Microsoft die campagne gestaakt, maar critici stellen dat het bedrijf toch twijfel heeft gezaaid. De softwareproducent dankt zijn dominante marktpositie voor een groot deel aan effectieve marketing. De recente campagne met de Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld is daar een uitzondering op.