Als werkgevers direct hun ict-vacatures zouden invullen, hebben ze extra geld om mooie dingen mee te doen. Het ene bedrijf denkt aan uitbreiden in het buitenland, een ander ziet kansen in het geven van trainingen.
Hoewel het zoeken en aannemen van nieuw personeel niet gratis is, is de werkgever die de juiste ict'er aan zich weet te binden uiteindelijk goedkoper uit. Niet alleen omdat passende werknemers langer bij een bedrijf blijven, maar ook omdat ze meer opleveren. Een openstaande functie is in elk geval een gemiste kans.
De bedragen die daarmee zijn gemoeid, zijn fors. Hippo, een softwarebedrijf met veertig medewerkers, liet Computable onlangs weten jaarlijks een half miljoen euro minder winst te maken, doordat het bedrijf onvervulde ict-functies heeft. "Onze groei wordt erdoor belemmerd", zei ceo Tjeerd Brenninkmeijer die met zijn bedrijf zo'n vijftigduizend euro winst per ict'er maakt.
Dat geld zou het bedrijf, als het er wél beschikking over zouden hebben, goed kunnen gebruiken. Hippo's ceo ziet kansen buiten Nederland. "We hebben kort geleden een vestiging in Amerika geopend", vertelt hij. "Dat brengt kosten met zich mee, maar ook kansen. Als we over meer ict'ers kunnen beschikken, kunnen we meer investeringen doen. Dat zou tot groei van het bedrijf kunnen leiden." Ook denkt Hippo aan de praktische kant van het werken met meer ict'ers. Zij zouden extra functionaliteit aan de software kunnen toevoegen, aldus Brenninkmeijer.
Ook SAS Nederland maakt per automatiseerder ongeveer een halve ton winst per jaar. Inclusief de kosten die de werkgever heeft aan niet factuurabele uren en de extra inkomsten uit succesvolle leads van medewerkers, verdient SAS ongeveer 120.000 euro aan een ict'er. De werknemer kost jaarlijks zo'n zeventigduizend euro. Daarmee ligt de winst ongeveer gelijk aan die van Hippo. Hoewel SAS dit jaar geen nieuw personeel meer aanneemt, moet de werkgever volgend jaar wel nieuwe ict'ers vinden om te kunnen blijven groeien.
"Dat wordt ongetwijfeld moeilijk, maar we gaan ervan uit dat het lukt", zegt Remco Korzaan van SAS. Volgens de HR-manager maakt het bedrijf niet alleen gebruik van de kennis van eigen personeelsleden, maar doet het ook een beroep op SAS-medewerkers in het buitenland. Als dat niet lukt, is het inhuren van kennis een mogelijkheid, hoewel dat financieel uiteraard minder aantrekkelijk is. "We proberen altijd op alle scenario's voorbereid te zijn", aldus Korzaan. "Als echt alles misgaat, dan hebben we wel een probleem. Dan kunnen bijvoorbeeld geen software meer verkopen, omdat we geen mensen hebben om die software bij de klant te implementeren."
Investeren in naamsbekendheid
In tegenstelling tot SAS zoekt Sylis nog wél nieuwe medewerkers. Met 25 ict-vacatures loopt de werkgever elk jaar ongeveer 275.000 euro mis. Dat is minder dan bij Hippo, maar nog altijd een fors bedrag. Raymond Groebbé, ict-manager bij Sylis: "Met het extra geld kunnen we investeren in het trainen van medewerkers en ontwikkelen van nieuwe cursussen." Verder zou Groebbé willen investeren in methodieken voor probleemoplossingen. Hij denkt bijvoorbeeld aan het verhogen van de naamsbekendheid van het bedrijf.
Ook grote werkgevers kampen met een tekort aan ict'ers. Zo zoekt Getronics PinkRoccade tot het einde van dit jaar nog tweehonderd automatiseerders. Het gaat vooral om consultants, projectmanagers en architecten. Hoeveel een ict'er opbrengt, behoort volgens woordvoerster Ria Lagerweij tot concurrentiegevoelige informatie.
Een schatting valt echter wel te maken. Als een gemiddelde ict'er gemiddeld vijftigduizend euro per jaar opbrengt, dan zou het in het geval van Getronics PinkRoccade jaarlijks om miljoenen gaan. Met de tweehonderd openstaande functies die het bedrijf heeft, kan gemakkelijk tien miljoen euro gemoeid zijn.
Waar de werkgever het gemiste geld aan zou besteden, weet de woordvoerster niet precies. "Daarvoor is het bedrijf simpelweg te groot. Alle opbrengsten komen ten goede aan het bedrijf, onze aandeelhouders en de werknemers", zegt Lagerweij.
Tekort verdubbelt
Voor Getronics PinkRoccade, een bedrijf met meer dan tienduizend ict'ers in Nederland, is tien miljoen euro misschien een peulenschil. Moederbedrijf Getronics zet wereldwijd 2,5 miljard dollar om en heeft twintigduizend medewerkers. Toch lopen de gemiste bedragen in totaal aardig op. Volgens de ict-marktmonitor van ICT~Office die eerder dit jaar gepresenteerd werd, zijn werkgevers in 2008 op zoek naar bijna zesduizend ict'ers. Uitgaande van vijftigduizend euro winst per ict'er strijken werkgevers dit jaar driehonderd miljoen minder op dan mogelijk geweest was wanneer ze hun vacatures vervuld hadden. De analisten verwachten dat het tekort aan automatiseerders in 2012 verdubbelt ten opzichte van dit jaar. Daarmee worden ook de gemiste winsten twee keer zo groot.
Zou het geld sneller binnenstromen wanneer bedrijven minder kritisch zijn in hun zoektocht naar werknemers? Sommige lezers van Computable denken van wel. Werkgevers zouden voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en daardoor duurdere, maar geschikte ict'ers links laten liggen. Ze kijken dan ook niet raar op dat vacaturesite IT Job Board merkt dat veertig procent van de vacatures langer dan een half jaar openstaat. "Voor kwaliteit moet je dieper in de buidel tasten", meent een lezer van Computable. "En anders moet je niet zeuren dat vacatures lang openstaan."
De mening van een andere lezer, iemand die schrijft onder de nickname ‘IT', is van dezelfde strekking. "Wij Nederlanders willen gewoon een goed salaris voor geleverde diensten, maar de huidige vacatures zijn voorzien van een schraal salarisplaatje", schrijft hij. Werkgevers die daardoor noodgedwongen een hoger salaris bieden, zijn in eerste instantie duurder uit. Echter, tot op zekere hoogte maken deze bedrijven dankzij hun vervulde vacatures nog steeds meer winst dan wanneer ze het personeel níet zouden aannemen.
Het aannemen van personeel dat, bijvoorbeeld door een gebrek aan ervaring of opleiding, niet bovenaan het verlanglijstje staat, is ook een optie."We kunnen wel simpele gedetacheerden aannemen, maar dan zouden we tornen aan de kwaliteit van ons product. Dat kwaliteitsverlies sijpelt uiteindelijk door het hele bedrijf", zegt Brenninkmeijer van Hippo. Toch ziet hij de verleiding van het aannemen van minder geschikt personeel wel in, omdat het ‘op de korte termijn winst kan opleveren'. "Als ondernemer word je daar nu eenmaal door aangetrokken. Dat veroorzaakt wel eens discussies."
Productieverlies
Sylis ziet wel wat in het aannemen van personeel zonder ict-ervaring. "We maken onszelf gek", meent Raymond Groebbé. "Bedrijven lijden productieverlies doordat we mensen bij elkaar weghalen. Voor de vertrokken medewerker moet vervanging gezocht worden en als die eenmaal gevonden is, volgt er een inwerktraject. Dat kost allemaal tijd en geld." Om die cirkel te doorbreken, probeert Sylis werknemers buiten de ict-industrie te werven. Dat is de moeite waard, berekent de manager: "Een nieuwe medewerker die binnen niet al te lange tijd is ingewerkt, brengt binnen een jaar tien- tot vijftienduizend euro op."
Ook Hippo maakt gebruik van die aanpak. Het bedrijf werft medewerkers in onder andere India, Bulgarije en Zuid-Afrika. De dienstverlener gaat zelfs zó ver dat het een onderkomen voor de nieuwe personeelsleden regelt.
Al met al lijkt het erop dat werkgevers twee keuzes hebben. Genoegen nemen met personeel dat in eerste instantie minder aantrekkelijk lijkt, maar op de korte termijn wel voor winst zorgt, is de eerste optie. Een andere mogelijkheid is blijven zoeken naar de perfecte ict'er, maar tot die tijd jaarlijks duizenden euro's in rook zien opgaan. Zolang de poel van automatiseerders niet groter wordt, zit er waarschijnlijk weinig anders op.
Als ze vijftigduizend euro winst op me maken, waarom betalen ze dan niet duizend euro per maand meer uit voor mijn salaris en maken ze 38 duizend euro winst? Ja zo werkt het niet, maar werkgevers zitten te zeuren. Volgens mij zetten sommigen zelfs onmogelijke vacatures in de schappen om het CWI na een jaar te kunnen overtuigen dat ze nu eenmaal wel een goedkope loonslaaf uit India moeten halen gezien de zogenaamde krapte op de arbeidsmarkt. Laat je niet foppen.
Moeilijk doen over aannemen van goede arbeidskrachten, salarissen laag houden. Dat is natuurlijk de sport van management Nederland. En wie die sport niet begrijpt, vliegt er als eerste uit, want de top je directie wil namelijk wel een hoog salaris, voor hen telt alleen dat.
Dat geeft slap tussen management, ja knikkers richting de top, welke precies dat doen om hun incentives te halen en meer ook niet. Terwijl men op de werkvloer niet meer begrijpt waarom er zulke rare beslissingen worden genomen. En dat zorgt er dan weer voor dat degene die onderaan op de ladder staan, die wel wisten wat “werk” betekent opstappen en elders gaan werken waar het gras groener is of waar ze het gras eens zelf gaan planten. Deze mensen graaien nog altijd minder dan de top, maar het idee is hetzelfde.
Heren directie en management; kijk eens iets minder naar geld, kijk eens hoe werk interresant blijft; en ja net als de top ook wij kijken naar het salaris (die zaken lunches mogen jullie houden wij houden niet zoveel van blablabla…)..
En eigenlijk heren.., we zouden als werknemers ook wel eens invloed willen hebben, doorgaans zijn jullie vaak iets te laag geschoold waardoor intiatieven ingeschoten vanuit de werkvloer, vaak het niet halen (daar het niet past in uw insentive).
Nederland moet weer eens aan het werk !
Zoals de communisten ooit eens al het geleerde volk aan het werk zette op het land, zo denk ik wel eens het zou goed zijn als management / directie ook eens ging werken, zodanig dat hun uren meetbaaar geld op gaan leveren, al is het maar voor 40%.
De toon en de manier waarom over MENSEN word gesproken in dit artikel, nodigt nu – in mijn ogen – niet echt uit om in deze sector te gaan werken.
Hier een paar voorbeelden voor de HRM’s, CEO, Recruters die het nog steeds niet begrijpen:
– “de werknemer kost jaarlijks 70.000 euro”
– “een werknemer levert meer op…”
– “kosten aan niet facturable uren werknemer..”
Het komt over als of er over een gevoelloos en emotieloos OBJECT gesproken word, een DING, een stuk HARDWARE!
@ceo “50000 euro per jaar wint per icter”
Kijk in de spiegel en zie de oorzaak van je groei probleem. Wat je uitstraalt krijg je terug op je eigen bord.
In America zul je – gezien de huidige economie – meer succes hebben met je hire-fire attitude. Werkelozen genoeg die je zelf kunt opleiden (oh nee dat kost geld en dat gaat dan weer van de 50.000 euro/ict/jaar af)
Je kunt nog wat leren van je SAS of Sylis collega.
Dan maak je NOG MEER WINST PER ICT-er en word de interne kennis nog overgedragen. Dat geeft een verhoogd ROI per ict-er 😉
———
“Tekort Verdubbeld:”
So what else is new? Beetje goede HRM-er had bijtijds het CBS kunnen laten raadplegen (bevolkingsgroei cijfers, vergrijzing) en daar pro-actief actie op kunnen toch? Regeren is vooruitzien, verder dan je jaarplanning
“IT – Voor kwaliteit moet je dieper in de buidel tasten”
Das een waarheid als een koe! Een Rolls Royce koop je toch ook niet voor 20 ruggen. Waarom zou dit dan wel op gaan voor zeer goede ict-ers??
En kwaliteit laat zich niet alleen afmeten in salarishoogte, maar ook in
– groeimogelijkheden,
– opleidingen,
– werksfeer,
– werkdruk,
– menselijke belangstelling
– voldoende tijd
– juiste gereedschap
– luisterend oor
– management wat open staat voor haar werknemers
Vull zelf maar in waar het in je bedrijf ontbreekt als je geen goed personeel kunt vinden..
———
Productieverlies:
Sylis snapt het ten minste..
Een goede gemotiveerde werknemer kun je beter bijscholen dan een expert die zich niet thuisvoelt bij je. En dat inwerken tijd en geld kost… das toch logisch? Een mens mag zich toch aan kunnen passen aan jouw bedrijf, werkwijze, manier van werken.
Het is nog steeds geen computer waarop je op dag een
– het “” programma op kunt downloaden
– rebooten
– verwachten dat ie meteen 100% compatible is vanaf contract_dag_1 ????
Mensen kunnen leren, en als je ze de kans, tijd en middelen geeft, kun je er ook de vruchten van plukken.
Ja het duurt effu.. so what?
“Zolang de poel van automatiseerders niet groter wordt” is er ook nog een andere mogelijkheid
Tip:
Hiervoor zou je eens “outside of your own mind box denken”
Ga intern als beroeps icter – je eigen toko verregaand nou? nou? nou? Automatiseren! Jaaah!
Laat computers ALLES overnemen, uitvoeren wat een mens zou kunnen doen. Dan blijft er voor de mensen meer TIJD over om andere zaken te doen 😉 Daar hadden we met zijn allen toch die PC voor uitgevonden? Of was dit slechts een werkgelegenheid-project voor ict-ers?
Good luck automating your business
Dan kun je meer doen met dezelfde hoeveelheid mensen
ICT’ers weten doorgaans redelijk goed hoe het zit met vraag en aanbod, wat uiteindelijk de prijs bepaald. Is een IT’er duur en blijkt uit zijn CV dat de IT’er bijzondere skills heeft dan laat ie je daar ook voor betalen en terecht.
Wat bijna nooit naar voren komt is, wanneer de rest van onze staatsburgers zijn vrijheid viert na 18:00 uur deze ICT’er doorgaat met studie vaak tot diep in de nacht, met duizenden pagina’s tellende boeken op tafel, om de volgende generatie technieken te bestuderen in zo’n hoog tempo, dat dit werk-leer-slaap leefpatroon tot aan het pensioen door dreigt te gaan.
ICT’er zijn is echt een heel zwaar beroep, dat te vergelijken valt met medische of juridische autoriteiten, maar dan met een veel hogere doorstroom van kennishoudbaarheid en ontwikkeling.
Een voorbeeldje uit de praktijk, ik ben zelf een UNIX/Linux specialist en nu ik dit type ligt er naast mij een stapel boeken met totaal meer dan 5000 pagina’s aan nieuwe technologieen, waarvan ik er inmiddels ruim 3000 pagina’s van heb doorgewerkt de afgelopen 2 maanden, om louter 1 onderwerp / skill erbij te leren (Java Servlets Prorammeren) en met deze kennis mijn andere skill Perl Programmeren kan vervangen.
Zelf vraag ik in tijden van crisis zo’n 5000 euro bruto per maand = 2900 euro netto en dat lijkt veel, maar 8 jaar geleden kon ik van 2000 gulden netto rond komen, maar nu kan ik niet meer van 2000 euro netto rond komen, terwijl ik bijna alle luxe heb weg bezuinigd en heb gewoon een stom huis van 100 vierkante meter.
Het is geen gretigheid, het salaris dat ik vraag, maar pure noodzaak !
Zelf vind ik ten opzichte van de moeite en stress die ik heb als ICTer het zelfs een schande, dat mij maar 5000,- Euro bruto / maand euro wordt gegund, terwijl ik een weinig gerespecteerd rot leven heb, door jachtige narcistische zelfverheerlijkte machtsgefrustreerde managers, die continue de kantjes er vanaf lopen, nergens verstand van hebben en louter een grote scheur kunnen open trekken, dat stelletje opschepperige incompetente niksnutten.
Beste collega ICT’er,
Laat niet met je dollen, je weet als mission critical systemen uitvallen, dan piepen de hoge heren wel anders en wordt je gesmeekt, maar als het goed loopt, dan vegen ze hun vette reet met jou af.
Eis respect, Eis een vors salaris en laat je kennis niet uitmelken, om even later in de handen van goedkoop personeel (in China) te belanden.
Durf te eisen !
Durf je zelf te zijn !
Laat je niet misbruiken !
Laat jouw kassa rinkelen !