De kredietcrisis en de economische teruggang zorgen ervoor dat de focus van outsourcing opnieuw verschuift richting kostenbesparing. Volgens Peter Heij, head Continental Europe bij Satyam Computer Services, is uitbesteding echter niet alleen op korte termijn interessant, maar stelt het bedrijven straks ook in staat versneld van een economische opleving te profiteren.
Nederland loopt samen met het Verenigd Koninkrijk voorop in Europa op het gebied van innovatie, uitbesteding, offshoring en ict-consultancy. De aanwezigheid van veel multinationals in beide landen heeft een positieve impact op de markt voor uitbesteding en offshoring van ict-diensten (bron: factsheet Technologie: IT-dienstverlening 2008 van ABN AMRO). De economische teruggang en de kredietcrisis zorgen ervoor dat de focus van outsourcing opnieuw verschuift richting kostenbesparingen. Focus op de kernactiviteiten en het verminderen van overhead is nu immers extra belangrijk.
Vruchten plukken
Maar outsourcing in economisch mindere tijden heeft ook nog een ander belangrijk voordeel. Bedrijven die nú investeren in ict-outsourcing en in business process outsourcing, en dit als een katalysator gebruiken om hun businessprocessen te veranderen, plukken daar direct de vruchten van als de markt straks weer aantrekt. En uiteraard heeft outsourcing ook een gunstig effect op de balans als daardoor middelen en operationele kosten uit de boekhouding verdwijnen.
Naast economische omstandigheden speelt ook de vergrijzing een steeds grotere rol bij uitbesteding. Bedrijven die te lang met legacy-applicaties blijven werken en deze ook niet vernieuwen of moderniseren, staan straks voor grote problemen. Alle geconcentreerde en gespecialiseerde ervaring die hun eigen mensen hebben met deze applicaties, wordt schaarser onder invloed van de vergrijzing. Uitbesteding is op termijn wellicht nog mogelijk, maar de kostenvoordelen zullen tenietgaan doordat deze kennis bij de externe leverancier nog slechts gefragmenteerd aanwezig is. Wie nu uitbesteedt, kan nog rekenen op de juiste kennis en de leverancier kan bovendien adviseren over de modernisering van legacy-systemen.
Eén outsourcingleverancier
Hoe dan ook is angst voor een economische recessie een slechte raadgever bij de keuze voor een outsourcingleverancier. Natuurlijk zijn er voordelen bij de keuze om met slechts één leverancier te werken. Er hoeven minder kosten gemaakt te worden voor de selectie en due diligence en er valt waarschijnlijk meer te onderhandelen over de prijs. Aan de andere kant kleeft aan het werken met één leverancier het risico van een te grote afhankelijkheid.
Veel bedrijven kiezen daarom voor multisourcing waarbij een contract in meerdere subcontracten onder verschillende leveranciers wordt opgedeeld. Het einde van de mega-outsourcingcontracten lijkt daarmee nabij. De volgende stap zal zich voordoen in de aard van de contracten. Waar deze nu nog vaak op urenbasis zijn, zullen contracten in de toekomst gebaseerd zijn op staffels van de afgenomen diensten. Hoe meer diensten worden afgenomen, des te lager de relatieve prijs per dienst zal zijn.
Peter Heij
Head Continental Europe
Satyam Computer Services
Weer zo’n artikel wat alleen maar weer gaat “over de centen” en niet over de mensen die de ict sector bevolken en mogelijk maken.
Nergens in dit hele outsourcing – economie – kennis verhaal lees ik de VOORDELEN die bedrijven kunnen hebben als hun eigen tevreden medewerkers, goed opgeleid en voorzien van voldoende middelen en een relaxte sfeer, in staat zijn om jouw state-of-the-art business ict core process kunnen supporten.
Ook vind ik hier geen Return On (own human) Investment praatje terug, wat bedrijven kunnen besparen op het inhuren van externen, versus de opleidingskosten van hun eigen personeel. (zie de wantoestanden hierover bij onze eigen overheid)
Vruchten Plukken:
“De Vergrijzing” – speelt een steeds grotere rol bij outsourcing”
Oudere en ervaren werknemers die overbodig worden gemaakt omdat ze te veel kosten!… i.p.v. dat ze door het bedrijf waar ze jaren voor gewerkt hebben in staat worden gesteld hun kennis intern over te dragen aan de jongere generatie.
Deze paragraaf op mij een beetje over dat “als je je legacy applicaties zo nodig moet upgraden, ook meteen je ouwe personeel bij het oud-ict-vuil kan zetten”.
Wat je met je applicaties wel kun maken, kun je in mijn ogen iet doen met je personeel. Investeringen in mensen gaan – in mijn ogen – nog altijd boven investeringen in technology. Maar aan diverse artikelen op Computable te lezen denkt mening CEO (en ander uitbuiters van ict-talent) er heel anders over… en dat vind ik triest, erg triest.
Tip:
Upgrade eerst je personeel, dan pas je ictinfra structuur..
Anders gaat je personeel op den duur achterlopen en dan moet je alsnog – dure outsource kennis inkomen, waardoor je duurder uit bent toch?
Een Outsourcing leverancier:
Nope, zou ik niet doen, Je haalt toch ook niet al je boodschapen bij 1 winkel?? Gewoon de beste leverancier voor de benodigde specialisatie in huis halen, en geen generalist kontrakteren omdat ie toevalig in het kontaktennetwerk van de ceo zit.
Of train een van je eigen mensen in dit geheel. Dan heb je (en hopelijkhou je) dan de opgedane kennis in huis. En als deze persoon dat ook nog over kan, mag dragen intern… pluk je er nog meer vruchten van..
Outsourcing is voor HRM-lozers…
die niet willen investeren in hun eigen mensen!
Ronald, je hebt zeker gelijk, maar het punt is dat voor grote bedrijven die beursgenoteerd zijn het nu eenmaal wel om de centen gaat, en ook vaak om de korte termijn.
Alle andere belangen zoals tevreden medewerkers, kwaliteit etc, komen op het tweede plan te staan. Zo zit onze economie nu eenmaal in elkaar op dit moment.
Wat dat betreft is het goed dat dit kortzichtige economische systeem nu flinke klappen krijgt, en we naar een systeem toegaan wat meer op duurzaamheid van bedrijven is gebaseerd dan op de beurswaarde van de dag.