Iron Mountain Digital, de online tak van opslagspecialist Iron Mountain, neemt begin volgend jaar een partner manager aan om de Nederlandse partners te begeleiden. Nu valt de begeleiding nog onder de verantwoordelijkheid van sales manager Martin van Pijkeren.
Van Pijkeren verwacht dat het aantal resellers dat zaken doet met Iron Mountain Digital op korte termijn zal stijgen. "De markt voor online opslag groeit dus het is logisch dat we nieuwe resellers zullen krijgen." Op dit moment heeft Iron Mountain Digital vijf partners die zich richten op de Nederlandse markt. Van Pijkeren geeft toe dat dit er niet veel zijn maar voegt daaraan toe: "Ik word afgerekend op omzet, niet op aantal partners. Als een partner voor je kiest moet je hem wel iets te bieden hebben. Nu kunnen we bijvoorbeeld belacties houden op onze kosten of beursdeelname sponsoren. Ons partnerprogramma is flexibel genoeg om per partner te bekijken waar behoefte aan is."
Resellers die puur licenties verkopen hebben volgens Van Pijkeren een marge van 35 procent nodig om gezond te blijven. "Aanbieders van managed services kunnen dankzij jaarlijks terugkerende inkomsten met een marge van 20 tot 25 procent nog een heel gezonde bedrijfsvoering hebben. Hun belangrijkste opdracht is zorgen dat de klant tevreden blijft. Dat is het mooie aan storage. De vuistregel is dat de opslagbehoefte van klanten ieder jaar 50 procent groeit. Als je customer satisfaction hoog in het vaandel hebt staan, hoef je je geen zorgen te maken om je groei."