Microsoft heeft in alle stilte een einde gemaakt aan de erp-businessapplicatie Microsoft Dynamics Entrepreneur. Deze software, gericht op het kleine mkb, werd tijdens de Microsoft Partner Conference 2007 in Denver met veel tamtam gelanceerd en onder luid gejuich van de veelal trouwe en blije Microsoft partners ontvangen. Wat wordt Microsoft’s alternatief?
Navision-veteraan Cees Poortman richtte voor de verkoop van Dynamics Entrepreneur een aparte distributeur op met de naam Xdis. In het najaar van 2007 volgde een lancering voor de Nederlandse markt in het bijzijn van Poortman en Arjan Oude Kotte van Microsoft. Tientallen Nederlandse resellers verkochten sindsdien de nieuwe oplossing, aldus Poortman. Een ‘Great Succes’ dus, als ik staatsjournalist en komiek Borat uit Kazakstan mag citeren. Maar in alle stilte besloot Microsoft deze zomer niet verder te gaan met Dynamics Entrepeneur. Op 1 september 2009 wordt officieel afscheid van de mkb-applicatie genomen.
Nu is de vraag waarom Microsoft zo snel een einde maakt aan Dynamics Entrepeneur. Er is veel geld en tijd in Dynamics Entrepreneur geïnvesteerd. Microsoft geeft geen antwoord. De antwoorden geven sommige Computable lezers wel. Zo meldt Frits Rietmolen: "Microsoft heeft genoeg kapitaal om iets tot een succes te maken. Met weet echter ook dat SAP dit al twee keer geprobeerd heeft en ook hun nieuwe mkb-product faalt. Met deze keuze van Microsoft kun je concluderen dat ze bezig zijn met een overname van een bestaande grote speler in het mkb. Geld is geen issue voor de grootmacht. De vraag is nu dus: Welke grote softwareleverancier in het mkb staat qua groei een beetje stil en heeft er wel oren naar om overgenomen te worden? Ik kan maar ééen partij bedenken en dat is Exact. Die club heeft goede software voor het mkb en heeft begin dit jaar mislukte overnamegesprekken gevoerd."
Feit is dat Exact te koop stond en bijna werd overgenomen door een investeringsmaatschappij. Die grap kostte Exact zes ton aan euro’s. Daarnaast zeggen resellers, zoals nobel, dat de erp-markt een vechtmarkt is. Exact-resellers moeten in deze markt een tandje erbij doen. Met een grotere leverancier of investeringsmaatschappij die wereldwijd opereert, krijgen ze misschien meer steun in de rug…..
Witold Kepinski, chef-redacteur CRN & Computable