Uit onderzoek, uitgevoerd door MarketCap in samenwerking met Aduna, is gebleken dat meer dan 60 procent van organisaties met 200 of meer medewerkers de intentie heeft om binnen een jaar te investeren in een project waarin gebruik gemaakt wordt van semantische technologie (Web 3.0).
Daarnaast geeft bijna 10 procent aan al semantische technologie te gebruiken of een semantisch technologie project al gedefinieerd te hebben. Het feit dat 60 procent van de organisaties van plan is te gaan investeren, duidt op een enorme toename van het gebruik van semantische technologie in de komende 12 maanden.
Er is een overvloed aan informatie in organisaties, maar slechts het topje van de ijsberg wordt gebruikt door managers. De belangrijkste reden hiervoor is omdat het grootste deel van de informatie niet zichtbaar is of omdat verbanden niet gelegd worden c.q. kunnen worden. Dit is echter de situatie per medio 2008. Door de snelle opkomst van semantische technologieën zal dit de komende jaren drastisch veranderen. Steeds meer informatie zal gevonden worden en er zal sneller beoordeeld kunnen worden of de informatie nuttig of nutteloos is.
Tevens blijkt uit het onderzoek dat bijna 40 procent van de organisaties gelijktijdig interne en externe bronnen kan doorzoeken. Dit houdt in dat met een applicatie bijvoorbeeld zowel in Curriculum Vitae’s, in de eigen database als op het internet bij werksites zoals bijvoorbeeld Linkedin gezocht kan worden. Het gelijktijdig doorzoeken van interne en externe bronnen wordt volledig benut wanneer men gebruik maakt van semantische technologieën. Zodoende kan er meteen verbanden zichtbaar gemaakt worden tussen de verschillende resultaten. Alhoewel semantische technologie veelal met enterprise search wordt geassocieerd, blijkt de toepassing van veel verder te rijken. Ralph Pere, CEO van Aduna, "Bij semantische technologie wordt vaak gedacht aan verrijkte (enterprise) search. Echter, deze technologie biedt veel meer dan search. Door het verrijken en relateren van data(-bronnen) ontstaan nieuwe, soms verrassende inzichten. Het merendeel van Aduna’s klanten gebruikt onze technologie voor innovatie en business intelligence doeleinden".
Hoewel (enterprise) search op verschillende gebieden al ontwikkeld lijkt te zijn, blijft er nog veel terrein open voor ontwikkeling. Een goede ontwikkeling is dat al 40 procent gelijktijdig interne als externe bronnen kan doorzoeken. Tegelijkertijd houdt dit in dat 60 procent dit nog niet kan. Het gelijktijdig doorzoeken van interne en externe bronnen wordt als belangrijkste meerwaarde van een search engine ervaren. Deze eigenschap wordt hoger gewaardeerd dan ‘kunnen zoeken via synoniem relaties’ en ‘krachtige verfijning- en filtermogelijkheden’.
Naast het gelijktijdig doorzoeken van interne en externe bronnen blijkt er tevens behoefte te bestaan aan visualisatie van zoekresultaten. Bijna 65 procent geeft aan, na het zien van een voorbeeld van visualisatie, dat deze visualisatie zou helpen bij het zoeken. Tevens geeft bijna 75 procent aan dat hulp bij zoeken in de vorm van tips gegeven door de search engine nuttig is.
Semantische technologie en SOA
Uit het door MarketCap en Aduna uitgevoerde onderzoek blijkt tevens dat semantische technologie in verband wordt gebracht met SOA (Service Oriented Architecture) en applicatie integratie. Ralph Pere van Aduna voegt daaraan toe: "Er wordt veel geïnvesteerd in applicatie integratie en SOA. Dat de ene applicatie kan praten met de andere is natuurlijk erg gezellig. Het wordt pas een goed gesprek wanneer die applicaties van elkaar weten waarover (of wie) ze praten. Dat gebeurt door het verrijken en relateren van de uit te wisselen data. Aduna’s, op semantisch web standaarden gebaseerde, technologie biedt daarvoor een flexibele en schaalbare oplossing". Aanvullend geeft Nicole Horevoorts, markt analist van MarketCap aan: "Wij zien veel SOA trajecten waarbij inderdaad in eerste instantie alleen en dus te beperkt gekeken wordt naar het technologies aansluiten van diverse applicaties. Hierbij gaat het om uitwisseling van data-elementen met andere en tussen applicaties. Men gaat dan uit van de datastroom binnen een organisatie, maar vergeet daarmee het belangrijkste doel, namelijk de implementatie een informatie(proces)stroom".