Uit onderzoek dat Roland Sars van BackupAgent bij de start van zijn bedrijf heeft laten doen, blijkt dat beveiliging en gebruiksgemak goed geregeld moeten zijn, wil online back-up een kans van slagen hebben. Ook de andere aanbieders leggen hier de nadruk op. Ook heel belangrijk is de mogelijkheid terug te kunnen gaan in de tijd bij het vinden van gegevens, voegt Rob Verbeek van Iaso Backup eraan toe.
Gerben van Leeuwen van Argeweb ziet als voordeel van online back-up dat de eindgebruiker geen technische kennis nodig heeft om toch gebruik te kunnen maken van geavanceerde technieken op het gebied van beveiliging, storage en back-ups. "Iedereen kan het intuïtieve programma gebruiken en door simpel de schermen te volgen alles naar wens instellen. Het beheren van een back-upomgeving is vaak tijdrovend en vereist de nodige kennis binnen de organisatie. Door dit compleet uit te besteden aan een hostingpartner kan een bedrijf toch een technisch hoogwaardige back-upoplossing inzetten."
Verbeek noemt nog een ander voordeel: "Professionals zijn het er snel over eens dat tape eigenlijk alleen echt betrouwbaar is als deze door specialisten in geconditioneerde ruimtes wordt behandeld. De wereld zit vol met magnetische velden en dat zijn grote vijanden van back-uptapes. Daarnaast zijn ze aan slijtage onderhevig en moeten ze dus geregeld vervangen worden, wat vaak uit zuinigheidsoverwegingen niet wordt gedaan. In het mkb en ook bij particuliere gebruikers komt dan vaak ook nog het aspect ‘discipline’ om de hoek kijken. Je moet er wel aan denken dat iedere dag de tape gewisseld moet worden; wat doe je als degene die daarvoor verantwoordelijk is op vakantie of ziek is? Bij online back-up heb je hier geen omkijken naar."
Partnerprogramma’s
Het partnermodel is bij de aanbieders van online back-up vrijwel hetzelfde. Hilco de Roo van Backup-Connect: "Wij zijn meteen begonnen met indirecte verkoop. Hierdoor zijn alle processen erop afgestemd om de verkoop, de support en het verdienmodel zo optimaal mogelijk te maken voor onze partners. Wij bieden het Gray Label-model. Dit houdt in dat de klant het merk Backup-Connect verkoopt, maar dat op alle belangrijke vermeldingen de gegevens en het logo van de partner staan. Hierdoor is er een duidelijke scheiding tussen de dienstverlener (dat zijn wij) en de verkoper (dat is de ict-partner)."
Verbeek vult aan: "De enige eis die wij aan partners stellen, is dat zij een producttraining doorlopen en hun kennis op peil houden. Onze oplossing is van zichzelf niet complex, maar de omgeving waarin hij wordt toegepast, met ip-verbindingen, routers, firewalls, antivirus, spamfilters en dergelijke, kan natuurlijk wel behoorlijk complex zijn. Gekwalificeerde partners bieden wij een hogere marge/korting plus directe toegang tot onze support resources."
Goed verdienen
Voor resellers valt met online back-up goed te verdienen, zo vertellen de betrokkenen. Sars: "Er zijn twee stromingen zichtbaar. Je hebt de var’s die allerlei extra diensten verlenen. Die vragen hogere prijzen, maar hebben ook grotere marges. Zij hebben hun investering er meestal binnen zes tot zeven maanden helemaal uit. En dan heb je bijvoorbeeld de hostingbedrijven die alleen de kale online back-up leveren. Die bieden geen monitoring en dergelijke; zij verstrekken alleen een gebruikersnaam en wachtwoord. Die zijn natuurlijk goedkoper en kunnen met lagere marges genoegen nemen, omdat ze meer klanten hebben. Met beide modellen valt tegenwoordig goed te verdienen."
De Roo vult aan: "Verkochte abonnementen bieden door het partnerprogramma een zeer behoorlijke vergoeding. Deze komt jaarlijks weer terug. De partner heeft geen voorraadrisico of afnameverplichting en dus ook geen financieel risico. Back-upabonnementen worden afgenomen op het moment dat de eindklant deze heeft besteld. Hierdoor is de verkoop vanaf het eerste abonnement winstgevend. Onze partners verdienen ook aan nevendiensten, zoals de installatie en controle van de back-uptaken van de klant."
Van Leeuwen zegt dat zijn partners heel goedkoop accounts kunnen inkopen, evenals opslagruimte, en zelf pakketten kunnen maken en verkopen. "De prijs bepalen onze partners zelf en met de inkoopprijzen kunnen ze heel goed concurreren met onszelf en met gelijksoortige bedrijven op de markt."
Verbeek: "Wij werken met onze partners vaak een business case uit en in de meeste gevallen komen we op een terugverdientijd voor de investering (een back-upserver plus client software) van zes tot zeven maanden, met een brutomarge van zo maar zestig tot zeventig procent. Partners die ervoor kiezen een kant en klare ‘managed back-upservice’ in te kopen bij Iaso of een van onze back-upservice provider partners die aan het resellerkanaal verkopen, maken toch nog (zonder te investeren) een goede marge op de diensten. Zij zullen daarnaast over het algemeen nog de nodige ‘uren’ verkopen voor de installatie van de software en ingrijpen als er gegevens moeten worden teruggehaald."
Verschillende SLA’s
Uit de woorden van geïnterviewden blijkt dat er verschillende mogelijkheden zijn om met online back-up aan de slag te gaan, zowel voor resellers als voor de eindklanten. Het is daarom zaak de afspraken nauwkeurig in een SLA te beschrijven. De Roo zegt dat een goed werkende online back-up is te garanderen, omdat Backup-Connect alle processen zelf beheert en bovendien de taken proactief controleert. "Als er iets fout gaat, waarschuwen wij de partner die – vrijwel altijd op afstand – maatregelen kan treffen. De eindklant merkt er niets van. Wanneer heeft Symantec voor het laatst uw back-uptape gecontroleerd?", vraagt De Roo retorisch.
Bij BackupAgent kunnen mensen ervoor kiezen bij een ramp binnen vier of acht uur alle data op dvd of harde schijf aangeleverd te krijgen. Sars wijst bovendien op de mogelijkheid via een browser toegang te hebben tot de gekopieerde data, tot op fileniveau. "Of zelfs tot op brick-niveau", vult Verbeek aan. "Wij bieden de mogelijkheid individuele mailboxen en zelfs losse e-mails of agenda-items terug te halen uit de back-up."
Van Leeuwen spreekt zijn voorkeur uit voor maatwerk-SLA’s. "Daarbij moet je ook – als daaraan behoefte is – restore-tijden garanderen."
Beveiliging
Tot slot nog iets over het gebruiksgemak en de beveiliging. Allen zeggen dat het gebruik van hun oplossing intuïtief is, browsergebaseerd. De complexiteit zit aan de achterkant, waar reseller en vendor zich druk om maken.
De beveiliging, zo vertellen ze, is beter geregeld dan bij de traditionele tapeback-up. De Roo: "Alle bestanden die naar het datacenter worden verstuurd, worden eerst versleuteld en gecomprimeerd, zodat niemand behalve de eigenaar de inhoud kan lezen. Op de server in het datacenter staan alleen onleesbare en ondefinieerbare bestanden. Wij hebben zelf ook geen inzage in de inhoud van de bestanden. Wij gebruiken het aes- of triple des-algoritme. De gebruiker bepaalt zelf de versleutelcode. Die is alleen zichtbaar via de computer van de gebruiker en alleen bij de gebruiker bekend. De versleutelcode wordt nooit over internet verstuurd. Zowel de aanmeldprocedure als het verzenden van data gaat over een veilige 128-bits ssl-verbinding. Hoewel de informatie over een publiek netwerk als internet gaat, is het niet mogelijk deze te onderscheppen."
De andere leveranciers hebben soortgelijke aandacht voor beveiliging. Sommigen sturen echter toch de versleutelcode over internet, maar dan wel ‘encrypted’.
Het hybride model
Vooral bij de grotere organisaties treffen we het hybride model, waarbij gegevens lokaal worden opgeslagen in een nas én via online back-up. Dat heeft, zo vertelt Sars van BackupAgent, een voordeel voor de notebookgebruikers die op deze manier via het lan reservekopieën maken. In de praktijk komt dit model veel voor. "Het voordeel is, dat de snelheid lokaal hoog is, maar dat je toch een back-up op afstand hebt", aldus Verbeek van Iaso Backup. "Want bij brand gaat een nas vaak ook verloren."
Van Leeuwen van Argeweb: "Lokaal een back-up maken, mee naar huis nemen en in een kluis leggen, is een optie. In de praktijk worden dit soort procedures niet nageleefd als het druk is of drukker wordt binnen een organisatie. Daarom is het uitermate verstandig ook een online back-up achter de hand te hebben."
De Roo van Backup-Connect voegt daar nog een aspect aan toe: "Als bij een brand of diefstal de lokale back-up verloren gaat, dan hebben wij de data op harde schijf binnen vier uur beschikbaar. Dat is altijd sneller dan de systeembeheerder die de server moet kopen, moet wachten op levering, uitpakken en installeren."
Kortgeleden heb ik ook een online backup dienst aangschaft. Eenmalige installatie van software, en vervolgens dagelijkse backups instellen die automatisch worden uitgevoerd. Waar ik in het verleden het branden op cd’s of dvd’s als een mogelijke vermijding zag van dataverlies ben ik inmiddels overtuigd van het nut van online backups. Uiteraard heb ik een persoonlijke sleutel tot mijn account waardoor niemand anders bij mijn data kan. Zie verder http://www.jamby.com als een optie voor online backups.