Acer, leverancier van pc’s, notebooks, servers en beeldschermen, zegt geen last te hebben van de economische crisis in Noord-Amerika en hoge olieprijzen. “De wereldwijde markt voor pc’s blijft groeien. Vooral van notebooks.”
Dit zegt ceo en voorzitter J.T. Wang van Acer Group. "De markt groeit, omdat mensen een pc of notebook willen voor werk en entertainment, zoals games. Verder willen mensen notebooks om van het leven te genieten door gebruik te maken van sociale netwerken. (zoals Hyves, Myspaces en Facebook, red.)
Volgens Gianfranco Lanci, president en ceo van Acer, is de groei ook te danken aan de ‘multibrand strategie’. Hierbij verkoopt Acer niet alleen pc’s onder zijn naam maar ook onder eMachines, Packard Bell en Gateway. Lanci: "We zijn daardoor nu een top 3 speler in pc’s en nummer twee in notebooks. We blijven doorgroeien omdat de wereldwijde markt voor pc’ groeit. In 2008 zijn er wereldwijd 300 miljoen pc’s (desktops en notebooks, red.) verkocht. De financiële crisis heeft alleen impact op Amerikaanse markt, niet in Europa en Azië. In Europa groeien we. Na HP zijn we twee na grootste pc-leverancier. Wat betreft notebooks staat Acer op de eerste plaats. We merken verder een flinke groei in nieuwe markten, zoals Rusland en Brazilië. We zien alleen een afname in India. We verwachten dat de pc-markt tot 2011 met dubbele cijfers groeit, vooral de mobility oplossingen. Op dat gebied groeien we in de EMEA-regio met 25 tot 30 procent per jaar." Volgens Lanci zijn er ook wat uitdagingen voor alle pc-leveranciers. "Je kan je steeds minder technologisch differentiëren. De marge en winst moet je tegenwoordig vaker halen uit applicatiediensten en ‘ultra mobiele oplossingen’. Dat zijn nieuwe groeimarkten."