Veel Nederlandse ondernemers zien op tegen mogelijke problemen bij het implementeren van een webwinkel. En de MKB’ers die de sprong wel wagen, hebben na het aanvankelijke succes grote moeite om hun online business verder te laten groeien. Dat zijn de belangrijkste conclusies van een onderzoek dat RedShift Research uitvoerde onder 203 Nederlandse ondernemers in opdracht van de e-commerce onderneming PayPal.
Veel ondernemers denken dat het openen van een webwinkel erg complex is. Bijna drie kwart van de B2C-bedrijven vreest voor tijdnood. Deze angst ligt bij B2B-ondernemers aanzienlijk lager, slechts 46% van hen denkt niet genoeg tijd te zullen hebben voor een webwinkel. Veel ondernemers zijn verder bang voor een gebrek aan informatie over e-commerce (37%) en gebrek aan IT-kennis bij de implementatie (37%). Deze problemen zouden eenvoudig kunnen worden opgelost met een goed geïnformeerde e-commercepartner. Helaas denkt 26% van de ondervraagden moeite te zullen hebben bij het vinden van een dergelijke partner.
De reden dat ondernemers besluiten een online aankoopfaciliteit te implementeren is niet in eerste instantie om meer te verkopen (36%), maar vanwege service- en interactieredenen. Negen op de tien ondernemers wil met de webwinkel een betere, 24/7 service leveren aan klanten. Dit is vooral voor bedrijven in het B2C-segment een belangrijk motief. Voor bijna 40% van de ondernemers is het openen van een webwinkel dé manier om rechtstreekse interactie te hebben met consumenten in plaats van via een partner.
Wanneer de webwinkel eenmaal geïmplementeerd is, blijkt het grootste voordeel te zijn dat het aantal klanten is toegenomen (57%). Bovendien neemt in meer dan de helft van de gevallen (53%) de awareness voor het merk toe. Bij 43% van de respondenten nam de totale verkoop door de implementatie van de webwinkel toe. Opvallend is dat van de B2B-winkeliers de helft een toename zag in sales, terwijl er slechts bij 34% van de B2C-winkeliers meer werd verkocht na opening van de webwinkel.
Hoewel een verbeterd imago zeker een positief effect is van een webwinkel, willen de meeste webwinkeliers uiteindelijk toch ook hun online verkopen zien stijgen. Hier blijkt een grote uitdaging te liggen. De grootste moeite hebben webwinkeliers met het genereren van traffic naar de site (50%). Een derde van de respondenten geeft dan ook aan geen idee te hebben hoe op effectieve wijze marketing kan worden gedreven voor de webwinkel om de webwinkel te laten groeien.
"Uit het onderzoek blijkt dat webwinkeliers het hart op de juiste plaats hebben: zij willen vooral een betere service bieden aan de consument. Maar het opzetten en verder doen groeien van een webwinkel wordt, zeker zonder gespecialiseerde partner, als enorm obstakel gezien. Omdat PayPal vanuit hetzelfde ideaal is opgericht, namelijk om het de consument zo gemakkelijk mogelijk maken, zetten wij ons actief in om webwinkeliers te helpen. Dan denken wij niet alleen aan het opzetten van een webwinkel, maar juist ook het faciliteren van omzetgroei van de online onderneming door het versnellen van het betaalproces, door samen te marketen, en door internationaal te gaan. Wij organiseren hierover ook expertise panel discussies voor webwinkeliers. Zo kunnen zij van experts en van elkaar leren," zegt Dennis Van Allemeersch, Country Manager Benelux bij PayPal.