Microsoft schrapt zijn reclamecampagne met videofilmpjes van mede-oprichter Bill Gates en komiek Jerry Seinfeld. Het bedrijf ontkent dat de reclames te vaag zijn en stelt dat de nu ingezette volgende campagne reeds gepland was.
Microsoft zet de reclamefilmpjes met de Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld stop. Dit na slechts twee ‘afleveringen’ waarin Seinfeld samen met Microsoft-topman Bill Gates rondhing en slechts in cryptische zin over computers of Microsoft-producten spraken. Zo gingen de twee winkelen voor sportschoenen in de ene ‘ad’ en hadden ze het over eetbare computers.
Mensen reageerden op internet dan ook vooral verbaasd. Het doel van de filmpjes was niet duidelijk. Sommige reclame-experts wijzen op de trend in marketing om niet een product aan te prijzen, maar een merk – en dan nog liefst het hele bedrijf als merk. Het gaat daarbij niet om de smaak van koffie, maar om de associatie met gezellig, huiselijk of juist exclusief en chique. Niet de geur van deodorant, maar de aantrekkingskracht op vrouwelijke fotomodellen.