Microsoft schrapt zijn reclamecampagne met videofilmpjes van mede-oprichter Bill Gates en komiek Jerry Seinfeld. Het bedrijf ontkent dat de reclames te vaag zijn en stelt dat de nu ingezette volgende campagne reeds gepland was.
Microsoft zet de reclamefilmpjes met de Amerikaanse komiek Jerry Seinfeld stop. Dit na slechts twee 'afleveringen' waarin Seinfeld samen met Microsoft-topman Bill Gates rondhing en slechts in cryptische zin over computers of Microsoft-producten spraken. Zo gingen de twee winkelen voor sportschoenen in de ene 'ad' en hadden ze het over eetbare computers.
Mensen reageerden op internet dan ook vooral verbaasd. Het doel van de filmpjes was niet duidelijk. Sommige reclame-experts wijzen op de trend in marketing om niet een product aan te prijzen, maar een merk – en dan nog liefst het hele bedrijf als merk. Het gaat daarbij niet om de smaak van koffie, maar om de associatie met gezellig, huiselijk of juist exclusief en chique. Niet de geur van deoderant, maar de aantrekkingskracht op vrouwelijke fotomodellen.
Wat voor pc ben jij?
De Seinfeld-reclames van Microsoft gaven echter ook geen duidelijk beeld van Microsoft. Gates en de stand-up komiek winkelden wat op zoek naar sportschoenen voor miljardair Gates en woonden tijdelijk in bij een Amerikaans gezin.
Nu volgt een nieuwe campagne in de grote imago-operatie, ter waarde van driehonderd miljoen dollar. Die campagne is 'Windows without walls'. Daarin wordt concreet dat hoofdproduct van Microsoft benadrukt. Het bedrijf vraagt eindgebruikers ook 'wat voor pc zij zijn' en zet als voorbeeld een imitatie neer van het pc-karakter uit de bekende Apple-reclames. Dat karakter zegt in de Microsoft-reclame dat hij – ten onrechte – als stereotype is neergezet.
Gewone gebruiker
Microsoft vraagt nu gebruikers te vertellen als wat voor pc zij zichzelf zien. Inzendingen worden ook concreet gebruikt in de nieuwe campagne. Dat omvat ook uitzending op een groot reclame-scherm op Times Square in New York. Apple heeft eerder ook al een campagne gedaan met gewone gebruikers. Dat heeft enerzijds succes, maar anderzijds ook hilariteit opgeleverd. Dat laatste kwam door het optreden van de Amerikaanse puber Ellen Feiss, die op internet een beroemdheid is geworden.
Het waren ook wel hele flauwe filmpjes. Maar ja, iedereen praatte er wel over en dat was de bedoeling…
Wat voor pc ben jij? Mac of pc: het is stompzinnig om mensen met pc’s te vergelijken… Sorry, dit onderwerp is kennelijk niet aan mij besteed.
Slimme campagne’s, de eerste gaat over niets en wordt daardoor breed uitgemeten, voor de tweede is nu iedereen ‘wakker’ en mag men meedoen, gaat zeker reacties opleveren.
De nieuwe campagne van Microsoft is overigens op een Mac gemaakt middels Adobe Photoshop. Blijkbaar zijn Microsoft’s eigen besturingssysteem en Adobe Photoshop onder Windows niet geschikt voor het maken van campagnes…
Wat en onzinfilmpjes zeg… Maar ja, ze zullen wel iets gedacht hebben in de zin van: “kan niet schelen hoe, ALS ze maar over ons praten”…
Hoe een en ander gerelateerd is aan Micro$oft (behalve het feit Bill-met-de-bril er als figurant in optreedt) is mij vooralsnog totaal onduidelijk.
Bij toeval zag ik het filmpje dat ze bij een Amerikaans gezin logeerden. Ik vond het niet grappig en wat me vooral opviel, was dat Bill niet meer zo jong is en wat stijfjes acteert.
“I’m a PC and I’m connected using delicious, slideshare, twitter, Wikipedia, gmail, linkedIN, Ning, et cetera. I use it from my iPod Touch, Ubuntu Linux laptop and … sometimes Windows Vista.”, geeft voor mij vooral het gevoel dat Microsoft belangrijke innovaties gemist heeft de afgelopen jaren. De campagne is onduidelijk en versterkt dat gevoel nog eens.
De Seinfeld-filmpjes snap ik niet en ik heb er ook niemand over horen praten. De campagne “wat voor een PC ben je” snap ik wel alleen jammer dat dit weer als reactie is op een Apple campagne. De campagne geeft duidelijk weer dat er veel verschillende mensen zijn die op een zeer verschillende manier hun PC gebruiken. Mijn ervaring is dat mn de Apple gebruikers toch ver voorop lopen met het totale gebruik van hun PC.
Apple wilde met de Mac versus PC campagne zichzelf in de markt zetten als een (veel beter) alternatief tegenover PC gebruikers. Het was een reactie (I’m a Mac)op de saaie grijze dozen (I’m a PC) die draaiden met Windows als operating system. Als campagne heel krachtig, want mensen in het algemeen hebben de behoefte om zich van elkaar te onderscheiden, en met de aanschaf van een Mac ben je meteen hip.
Doordat Microsoft reageert op deze campagne verzwakt ze feitelijk zichzelf. Microsoft is een krachtig merk (ja toch?) en hoeft deze kracht niet te bewijzen met een reactie (“Apple zegt dat we saai zijn, maar we zijn eigenlijk ook best leuk, en, oja, we kunnen ook nog eens iets”). De filmpjes met Seinfeld zijn niet gemaakt vanuit de kracht van Microsoft, en de boodschap is ook niet duidelijk.