Zeven maanden na de start van Dells partnerprogramma PartnerDirect is Josh Claman, verantwoordelijk voor het EMEA-partnerkanaal, tevreden over de resultaten. “Ons doel voor het eerste jaar was een goede basis te leggen voor de samenwerking met partners. Het aantal partners groeit en als ik met ze spreek hoor ik positieve geluiden.”
Claman meldt dat Dell in heel EMEA 13.000 geregistreerde partners heeft. Hoeveel daarvan Nederlandse partners zijn wil hij niet zeggen. "Het gaat niet om de kwantiteit, maar om de kwaliteit van de partners. En om het soort klanten dat ze hebben. Bewezen is inmiddels dat partners, in tegenstelling tot de verwachtingen van de Europese IT-pers, geïnteresseerd zijn in samenwerking met Dell. Sterker nog, ik heb nog niet één partner ontmoet die geen zaken wil doen met ons."
Wanneer hij herinnerd wordt aan de reclame met de sloopkogel waarmee Dell duidelijk maakte zonder "de dure tussenhandel" te werken, begint Claman te lachen. "Partners zagen in de tijd dat we volledig direct werkten al dat we het goed deden in de markt. Dat heeft ons een hoop respect opgeleverd. En omdat wij ook altijd respect gehad hebben voor de resellers is de stap om samen zaken te doen nog maar klein."
Claman sluit niet uit dat Dell over twee jaar met minder partners werkt dan nu. "De partners waarmee we werken moeten echt een aanvulling leveren op ons aanbod. Het laatste dat we willen is dat we overgedistribueerd raken. De gebruikelijke gang van zaken bij onze concurrenten is dat ze iedereen maar aan zich verbinden. Gevolg daarvan is dat bijvoorbeeld HP-partners bij iedere partner 14 concurrenten tegenkomen. Daar worden resellers niet vrolijk van."