Eenderde van de ict'ers handelt tijdens kantooruren persoonlijke zaken af, aldus onderzoekers. De oorzaak daarvan zou een gebrek aan werk zijn.
Bijna de helft van de ict'ers gebruikt werktijd om in contact te blijven met vrienden en familie. De meeste niet-werkgerelateerde activiteiten tijdens kantooruren zijn het versturen van persoonlijke e-mail, het voeren van privételefoongesprekken en het gebruik van internet voor persoonlijke doeleinden.
Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite IT JobBoard onder honderdvijftig ict'ers. Ruim eenderde van de ondervraagden zegt tijd te besteden aan privézaken, omdat er te weinig werk is.
De meeste ict'ers voelen zich niet schuldig over het afhandelen van persoonlijke zaken tijdens kantoortijd: slechts een klein deel van de werknemers compenseert de verloren tijd.
Wel vindt 66 procent van de ondervraagden het redelijk wanneer een werkgever zou bepalen welke websites wel en niet tijdens kantooruren beschikbaar zijn.
Zoals menig ander ook al reageerde.
De schrijver van het artikel leeft duidelijk nog in de vorige eeuw.
Er is geen strikte scheiding (zeker in de ICT) tussen werk en prive. Je wordt geacht continue bij te blijven. En precies om vijf uur die knop om, dat gaat gewoonweg niet.
Het begint meer op “wij van WC-eend, adviseren WC-eend” te lijken. 🙂
Laten ze eens onderzoeken hoeveel tijd men kwijt is aan onzin. Laatst heb ik ruim 48 uur gestreden om mijn reiskosten vergoed te krijgen. Wat heeft dat niet gekost? Het ging maar om een paar honderd euro. Vierhonder om precies te zijn, ze waren mijn declaraties kwijt. Ook tig keer moeten bellen omdat mijn account niet goed werkte. Ook ruim veertig uur aan kwijt geweest. Verder zijn er een heleboel mensen die even niets te doen hebben. Dan moet je zeker alleen maar op je stoel zitten en vooral niet bewegen. Nou dan bel ik allerlei instanties.
En ik vind dat Bart 22.09.2008 09.15 helemaal gelijk heeft.