Softwareontwikkelaar en ict-dienstverlener IGCN Automatisering sponsort de korfbalvereniging Victum uit Houten. Het bedrijf en de korfbalvereniging groeien gestaag. Dat vereist een professionele organisatie.
Waarom sponsoren jullie de korfbalvereniging Victum?
Salesmanager Erik van Viegen: "Wij zijn in 1992 begonnen als ict-bedrijf in Houten. We wilden op sociaal maatschappelijk vlak onze betrokkenheid tonen en zochten een vereniging om te sponsoren. We sponsorden hier en daar al wat verenigingen met bijvoorbeeld shirtsponsoring. Nu concentreren we ons op een vereniging.
Vanuit het bedrijf was een van de collega's betrokken bij de vereniging, waardoor het contact goed verliep. De vereniging moest verhuizen naar een nieuwe locatie en dat wilden wij graag ondersteunen. Uiteindelijk besloten we de sponsoring structureel te maken.
Korfbal is een sport waar niet vaak agressie voorkomt. Ook heeft Victum/IGCN een g-team, waar mensen met een handicap in spelen. Wij hebben verschillende zorginstellingen als klant, en zijn dus ook actief in de gehandicaptenzorg. Op dat vlak zijn er ook raakvlakken tussen de vereniging en ons."
Wat betalen jullie voor het sponsorcontract?
"We sponsoren de vereniging in natura en financieel. In natura betekent dat we voor kleding zorgen. In eerste instantie verzorgden we alleen kleding voor het eerste team, maar omdat er af en toe spelers zowel in het eerste en tweede team meedoen, verzorgen we nu ook kleding voor het tweede team. De kleding wordt tweejaarlijks geheel vervangen.
Daarnaast geven we financiële ondersteuning. Hoeveel dat is, kan ik niet zeggen, maar het is in overeenstemming met de behoeften van de vereniging."
Hoe is te zien dat jullie de vereniging sponsoren?
"De naam van het bedrijf staat in de naam van Victum/IGCN. Ook staat onze naam op de shirts en op vlaggen en borden rondom de veld- als in de zaalaccomodatie. We staan als hoofdsponsor op de website."
Hoe laten jullie zien dat jullie de vereniging sponsoren?
"Dat is te zien op onze website. Maar we zouden het nog meer kunnen 'uitbuiten'. We zijn bezig om dat beter aan te pakken. Een van de ideeën is om een relatiedag te organiseren rondom een belangrijke wedstrijd van de vereniging."
Wat is de overeenkomst tussen het imago van de vereniging en dat van het bedrijf?
We zijn allebei een groeiende organisatie. Sinds 2000 ontwikkelen wij een compleet veiligheidsmanagementsysteem voor voornamelijk zorginstellingen. Omdat hier wetenschappelijke methodieken bij gebruikt worden, wordt het product wereldwijd gebruikt. De korfbalvereniging promoveerde in acht jaar tijd vijf klassen. De korfbalbond heeft in de uitgave 'Korfbal!' van mei hierover een interview geplaatst en noemde het een buitengewone prestatie. Dat betekent namelijk dat je als vereniging ervoor moet blijven zorgen dat er voldoende aanvulling blijft om zo hoog te blijven spelen. Je hebt bijvoorbeeld niet alleen méér, maar ook professionele trainers nodig.