Ziekenhuisdirecteuren maken een fundamentele denkfout in hun pleidooi om het elektronisch patiënten dossier (epd) te vervangen door medische dossiers zoals Microsoft Health Vault en Goolge Health. Die systemen zijn nog niet in staat gestructureerd gegevens aan te leveren. Patiënten kunnen daardoor niet op een begrijpelijke manier inzicht krijgen in de eigen medische gegevens. Dat stelt Nictiz-directeur Gert-Jan van Boven.
De directeuren van een aantal Nederlandse ziekenhuizen zien het elektronisch patiënten dossier (epd) zoals dat nu wordt vormgegeven graag vervangen door systemen van Microsoft en Google omdat de patiënt bij die systemen centraal staat. Ze vinden dat het epd te veel uit gaat van de informatie-uitwisseling tussen zorgverleners en dat de patiënt daarbij te veel buitenspel staat. Ze zouden het epd graag vervangen door de systemen van Microsoft en Google.
Volgens Nictiz-directeur Gert-Jan van Boven maken de ziekenhuisdirecteuren een denkfout. Van Boven: "Het gaat om de kwaliteit van informatie, dan kun je niet zomaar zeggen: we dumpen alle medische gegevens in een Google-dossier en dan heeft de patiënt inzicht in zijn medische gegevens. Het epd is namelijk ook bedoeld voor de uitwisseling tussen zorgverleners. De gegevens moeten gestructureerd worden opgeslagen, anders moeten huisartsen hun gegevens gaan overtikken uit de patiëntdossiers. Bovendien zijn er beveiligingsvraagstukken en de Google en Microsoft programma's zijn nog helemaal niet vrijgegeven voor de Nederlandse markt."
Volgens de Nictiz-directeur zien de bestuurders van de ziekenhuizen belangrijke stappen over het hoofd. "De invoering van het epd heeft een lange aanloop omdat alle systemen en gegevens bij de verschillende zorgverleners dezelfde standaarden moeten gebruiken en zo aan elkaar gekoppeld moeten worden." Dat vergt tijd. Van Boven: "De toegang van patiënten is belangrijk, maar eerst moet de informatie gestructureerd worden. Het primaire doel van het epd is niet de inzage door patiënten in hun gegevens, maar het verbeteren van de zorg door een betere uitwisseling van informatie."
Niet makkelijker
Van Boven is het met de ziekenhuisdirecteuren eens dat er zo snel mogelijk toegang moet zijn voor patiënten. Hij sluit zelfs niet uit dat daarbij in de toekomst een rol is weggelegd voor Google en Microsoft, maar volgens Van Boven denken de ziekenhuisdirecteuren ten onrechte dat het met Google en Microsoft allemaal veel makkelijker is. Volgens Van Boven slaan de ziekenhuisdirecteuren de stap over dat eerst de informatie-uitwisseling tussen zorgverleners volledig op orde moet zijn om zo'n systeem werkend te krijgen. "Het gaat om vragen over de koppeling, standaardisatie en beveiliging. Er kan wel geroepen worden dat het epd moet worden gestaakt, maar zonder een veilige uitwisseling en standaardisatie van de medische gegevens is die informatie voor een patiënt helemaal niet interessant. Als de patiënt door bergen informatie moet kan diegene er niets mee. We moeten dus ook kijken hoe die informatie wordt weergegeven. Daarvoor lopen nu al de eerste pilots en gaan wij graag met alle betrokkenen rond de tafel."
Inzage door patiënten in het epd zal gefaseerd worden doorgevoerd. Vanaf eind 2009 als de uitwisseling tussen huisartsen en ziekenhuizen is doorgevoerd, moet via DigiD voor patiënten inzichtelijk zijn welke zorgverlener bepaalde medische informatie beheert en wie die informatie heeft ingezien. Op termijn moeten patiënten ook inzicht krijgen in de feitelijke medische gegevens. Maar het Nictiz schat dat het nog zeker tien jaar kan duren voordat alle medische informatie voor patiënten beschikbaar is. Dat komt mede doordat het tempo van de digitalisering van patiëntengegevens bij de verschillende zorgverleners, vooral bij ziekenhuizen, nog niet op orde is. Daarbij zijn vragen over beveiliging en beperkingen van de mogelijkheid van patiënten om gegevens aan te passen de grootste uitdagingen.
En nog een veel belangrijkere aanvulling. Ik ga niet uit van commerciele prietpraat van Google maar van de mening van onder andere het ziekenhuis in Cleveland.
Het is overigens ook zo, dat bij het EPD van Google de patient zelf in staat is zijn medisch dossier in te zien en te bewerken. Jouw voorbeeld van personen in de VS die geen verzekering zouden krijgen vanwege het EPD is volstrekt hypotetisch.. het heeft geen verband met het EPD van google en zou ook niet kunnen als dit soort gegevens omwillen van dit soort praktijken door de patient zelf uit het EPD zijn verwijderd. Je draagt dan wel zelf een risico bij medische behandelingen
Aanvulling voor onbekend,
Als voormalig systemmanager van VMS-, Unix- en IBM- systemen weet ik het verschil tussen zoeken met de google-search-engine en een database ondergebracht bij google.
Maar juist omdat ik de zwakke punten ken (vaak niet eens technisch!) heb ik grote bedenkingen. Nog geen maand geleden was er een schandaal in duitsland waar ladingen konsumentengegevens voor een paar dollar illegaal gekocht waren bij een bedrijf op de philepijnen.
Gegevens over de gezondheidstoestand van personen zijn voor zorgverzekeraars goud waard, wie dat probeert weg te moffelen is blind voor de hebzucht van mensen in het algemeen.
@Peter
“Sterker nog. Je zal al bijna gaan denken dat Nederland een speciale staatsecretaris (of zelfs minister) nodig heeft om al dit soort ICT-integraties te bestieren. Want dit soort gestuntel gaat qua kosten al redelijk richting een 2e Betuwelijn”
Op zich helemaal geen slecht idee; een soort CIO in het kabinet om ICT-projecten te sturen.
@Jan
“de opmerking “schoenmaker blijf bij je leest” geldt ook voor de vele auteurs van reacties die de google applicaties verwarren met de google webbsites. Is niet helemaal hetzelfde mensen. Daarnaast zullen de ziekenhuisdirecteuren op zoek gaan naar een alternatief voor het zoveelste mislukte ict-avontuur van de incompetente ict-branche in Nederland: het epd.
ict’ers schaam je. ”
Schoenmaker blijf bij je leest geldt zeker ook voor jou Jan. Als insider in het EPD weet ik dat 1) Het EPD helemaal niet mislukt is. Er is weliswaar nog genoeg te doen maar de basis staat er. 2) Het falen van ICT-projecten in 9 van de 10 gevallen niet aan de ICT of aan de techniek ligt maar geheel aan de business te wijten is (politiek gedoe, gebrekkig commitment, slechte requirements).