ICT-dienstverlener Caesar Groep in Utrecht heeft na een ontwikkelingsperiode van bijna twee jaar de Problem-Driven Scope Management-projectmethodiek in gebruik genomen.
Met deze methodiek is het mogelijk om bij elk ICT-project de functionaliteit blijvend te laten aansluiten op het probleem van de klant. De Problem-Driven Scope Management-aanpak is volledig in eigen huis ontwikkeld en zorgde er onder meer voor dat in 2007 95 procent van de ICT-projecten van de Caesar Groep op tijd en binnen het afgesproken budget opgeleverd werd.
Binnen de methodiek staat de bijdrage van elk projectonderdeel aan de oplossing van het klantprobleem centraal. Projectmanagers bij de Caesar Groep stellen in dit verband voortdurend vast welke waarde binnen het project de gevraagde functionaliteit oplevert. Dankzij deze methodiek geeft de Caesar Groep klanten de garantie dat hun businessprobleem binnen de afgesproken tijd en het overeengekomen budget wordt opgelost. Overschrijdt het project de opleverdatum met slechts één dag, dan betaalt de Caesar Groep al tot 50 procent van de projectprijs terug.
Volgens een onderzoek van Ernst & Young uit 2008 voldoet meer dan zestig procent van de ICT-projecten bij oplevering niet aan de verwachtingen en/of is het project qua tijd uitgelopen. "Een van de redenen hiervoor is, dat de belangen van klant en leverancier niet overeenstemmen", zegt Luc Spaas, commercieel manager van de Caesar Groep. "De ICT-leverancier streeft naar meer omzet in de vorm van meer producten en uren, terwijl de klant zijn probleem op tijd opgelost wil zien tegen acceptabele kosten. Door onze Problem-Driven Scope Management-projectmethodiek brengen we de belangen van beide partijen met elkaar in lijn. Daarbij besteden we relatief veel tijd aan het vooraf nauwkeurig in kaart brengen van het businessprobleem van de klant. Hoe scherper dat omschreven is, hoe beter het project vorm krijgt en houdt."