“MKB-Nederland schetste onlangs een somber beeld in zijn jaarlijkse, economische barometer. Twee derde van het midden- en kleinbedrijf is pessimistisch over de economische ontwikkelingen. In 2009 zal de omzetgroei bijna halveren tot 1,5 procent. Tegelijkertijd lopen de kosten op, waardoor de winsten van de bedrijven onder druk komen te staan.”
Bovenstaande tekst is, in deze context , de laatste maanden vele malen tot ons gekomen via landelijke dagbladen en nieuwsuitzendingen op tv. Ondanks dat mijn persoonlijke mening is dat de media grote invloed heeft op dit pessimisme kunnen we er niet om heen dat we mindere tijden tegemoet gaan. En hier ligt nu juist de uitdaging voor ons als mobility-experts om juist deze groep, het midden- en kleinbedrijf, te ondersteunen met oplossingen die bijdragen aan een positief bedrijfsresultaat. Onze organisaties zijn in staat om door mobiel werken toe te passen in de primaire bedrijfsprocessen van onze klanten, deze efficiënter en effectiever te laten werken.
Echter zijn deze toepassingen vaak nog niet bereikbaar voor het midden- en kleinbedrijf. Hoge initiële kosten en beheerproblematiek zijn twee veelgehoorde punten. Daarnaast kan de oplossing te veel voor wat het eigenlijk moet doen. Mede hierdoor zie je kleine organisaties met processen welke deels of geheel buiten de deur plaatsvinden nog gewoon met pen en papier werken. Voor deze organisaties zou een mobiele software-as-a-service-toepassing welke modulair is opgebouwd van absolute toegevoegde waarde zijn. Door modules van het product aan te bieden kan iedere organisatie de oplossing naadloos in zijn proces integreren. Daarnaast is het voor het midden- en kleinbedrijf uiterst eenvoudig om inzichtelijk te maken wat deze nieuwe manier van werken oplevert. Door maandelijkse, vaste facturatie zijn de initiële kosten laag waardoor deze organisaties het direct positief terug zien in het bedrijfsresultaat. De drempel wordt hierdoor voor deze mkb-organisaties heel laag en zijn de risico's beperkt.
In de huidige markt zijn de mobiele software-as-a-service-oplossingen op één hand te tellen, maar waar ze worden ingezet zien de organisaties direct resultaat. Er zijn op dit moment een behoorlijk aantal kwalitatief goede mobiele toepassingen welke ook beschikbaar gemaakt kunnen worden als een software-as-a-service-concept. Voor onze organisaties die dagelijks bezig zijn met mobiel werken ligt hier een hele grote en mooie uitdaging. We kunnen een belangrijke rol spelen om het pessimisme van het midden- en kleinbedrijf op te vangen en deze terug te gooien naar de media. Doen?
Mart Groot
Directeur ELMO ICT
Het idee van Mart Groot is helemaal terecht en zal zeker voor een aantal bedrijven de drempel voldoende verlagen. Je moet echter wel beseffen dat je niet het hele MKB over een kam kan scheren. Wanneer je ook binnen de software-as-a-service modulen nog moet gaan bijschaven voor specifieke toepassingen gaan de kosten direct weer omhoog. Denk maar eens aan de aansluiting op de back-Office. Wat meer zal helpen is een goede ROI berekening en transparantie in de kosten. Verder is het zo dat de software-as-a-service modulen bouwer, mogelijk ook behorende tot het MKB, flink moet investeren. Gezien de barre tijden waaraan Mark refereert zal dat ook niet eenvoudig zijn. We moeten het MKB als geheel ook geen pessimisme aanpraten wanneer ze nog werken met pen en papier. Je moet dit van geval tot geval bekijken. Een goede analyse bepaalt of een investering zich terugbetaalt.
Mobiele SaaS oplossingen specifiek gericht op het MKB zullen er steeds meer komen. Zeker omdat de mogelijkheden om toegang te krijgen tot deze oplossingen toenemen. We zien dat telco en it (hardware en software) vaker toenadering tot elkaar zoeken, waardoor de initi?le barri?re: ‘hoe krijg ik op een eenvoudige manier toegang tot mobiele toepassingen’ verdwijnt. Deze ontwikkelingen zullen de vraag naar specifieke MKB toepassingen laten stijgen. Naast deze ontwikkelingen zullen alle partijen moeten blijven samenwerken voor eenvoudige “Out of the box” oplossingen. Ook de rol van de IT-reseller is in dit traject erg belangrijk. De reseller is immers vaak de partij die direct bij de MKB’er om tafel zit, advies uitbrengt, overlegt en op basis van eisen en wensen uiteindelijk een oplossing aandraagt.
M-SaaS oplossingen hebben absoluut toekomst. Zeker nu de stabiliteit van systemen meer en meer gewaarborgd blijkt alsmede nu draadloze bandbreedte goed betaalbaar en beschikbaar is. Zorg die ik echter nog wel heb aangaande het MKB is dat er in zekere mate ook een vorm van advies nodig zal zijn om een organisatie klaar te maken voor deze automatiseringsslag. De ouderwetse spreuk: Eerst organiseren en dan automatiseren is naar mijn idee nog steeds van toepassing. Wellicht is het voor aanbieders van M-Saas oplossingen voor het MKB interessant om de oplossingen branch specifiek te maken en een basis pakket van diensten aan te bieden die voorafgaand aan en ten tijde van de invoering kunnen worden afgenomen. Teneinde continuiteit verder te waarborgen zou mijn aanbeveling zijn om ook mobiele hardware in een Managerd Service onder te brengen waarbij je daadwerkelijk een end-to-end Mobility As as Service oplossing aanbiedt zonder rompslomp inclusief een SLA.
De behoeften vanuit het MKB zijn helder: deze bedrijven zijn op zoek naar mobility oplossingen die gebruiks- en beheereenvoud bieden, compatibel en te integreren zijn met huidige en toekomstige technologie?n en systemen, en de periodieke kosten dienen vooral inzichtelijk en voorspelbaar te zijn. De markt heeft verder laten zien dat het gebruik van mobility diensten nog altijd toeneemt, wat heeft geresulteerd in gunstigere gebruikskosten voor de eindgebruiker en de adoptie van nieuwe technologie?n en toepassingen. Of het nu gaat om mobiele SaaS oplossingen of nieuwe technologie?n zoals mobiele data en WiMax, het zal voor het MKB van belang zijn welke impact dit heeft voor de productiviteit en effici?ntie van de mobiele werknemer. Er is hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de resellers die veelal de vertrouwenspersoon zijn die bij het MKB over de vloer komen. Daarnaast is het de taak van de leveranciers om het kanaal te voorzien van bruikbare handvaten en ondersteuning om klanten in het MKB een mobility oplossing te bieden die past bij het type organisatie en de specifieke behoefte.
Het probleem is niet zozeer dat de MKB’er geen vertrouwen heeft in mobility, het zijn de ‘leveranciers’ die het de MKB’er onmogelijk maken om een beslissing te nemen. Mobility is voor veel MKB’ers die net hun primaire bedrijfsproces geautomatiseerd hebben een greenfield. Iedere stap richting buitendienst automatisering leidt tot een hernieuwde stortvloed aan IT-termen, kreten en goed bedoelde waarschuwingen van de leveranciers. Wanneer leveranciers de verantwoordelijkheid van de oplevering en het beheer van Mobility naar zich toetrekken dan kan de MKB’er met een gerust gevoel het greenfield betreden en succesvol zijn; Mobility as a Service (MaaS) aangevuld met een Software as a Service (SaaS)-oplossing is hiervoor bij uitstek geschikt. Waarbij de leverancier vanuit zijn gecontroleerde managed IT-omgeving het werkvloerproces aan de MKB’er levert en de mobile devices op afstand beheert.
Juist voor het MKB is een heldere Total Cost of Ownership bij IT en Telecom projecten belangrijk. Als de oplossing dan ook nog eens goedkoper is en dankzij een snelle ROI zichzelf snel terugverdient, dan verdient SaaS de voorkeur. Let erop dat om de business case rond te krijgen niet alleen de licenties, maar ook manpower een belangrijk onderdeel uitmaken van de business case. Voor mobility projecten, mede door de complexiteit en diversiteit in mobiele platformen wordt dit vaak over het hoofd gezien. Een centrale shared omgeving van waaruit meerdere platformen kunnen worden aangestuurd lost veel op.