De mogelijkheid om door te groeien is de belangrijkste reden voor ict’ers om bij een werkgever te blijven. Meer salaris is veel minder belangrijk. Dit blijkt uit onderzoek van IT Job Board.
Ontwikkeling en flexibiliteit zijn de belangrijkste redenen voor ict'ers om bij een bedrijf te blijven werken. Uit onderzoek van IT Job Board blijkt dat 21 procent van de ondervraagde ict-managers het belangrijk vindt dat hij of zij doorgroeimogelijkheden heeft.
Naast doorgroeimogelijkheden, zijn flexibele werktijden een tweede reden om loyaal te zijn aan een bedrijf. Flexibele werktijden vindt 18 procent van de ondervraagde ict'ers essentieel. De secundaire arbeidsvoorwaarden nemen een derde plek in als het gaat om werknemerstrouw, dit is voor 15 procent van de respondenten doorslaggevend.
Opleidingsmogelijkheden zijn voor twaalf procent van de ondervraagden belangrijk. Opvallend is dat een beloning in de vorm van meer salaris op de vijfde plaats eindigt. Slechts tien procent van de respondenten vindt dat het belangrijkst.
Geef je mening!
Herken jij jezelf in de conclusies van de onderzoekers? Of denk je dat geld uiteindelijk toch belangrijker is? Voor Computable's Career Guide is de redactie benieuwd naar jouw mening. Geef ‘m door via loopbaan@computable.nl.
Maar zodra de ict’er op zoek gaat naar een nieuwe baan moet er minimaal 500 euro bij. Wat natuurlijk vaak te wijten is aan zelfoverschatting, verkregen door de overspannen arbeidsmarkt.
@ Henk,
Jij bent volgens mij een overbetaalde manager.
Uiteraard wil een ict’er er geld bij, de meeste staan al jaren stil qua salaris… Nog steeds! De enige optie is om vaak van werk te veranderen, omdat er bij de bestaande werkgevers nog steeds te vaak loze beloftes gedaan worden. Ook wordt van de gemiddeelde ict’er verwacht dat er continu bijgeschoold wordt, dus daar mag best iets tegenover staan en dat heeft verder niets met zelfoverschatting te maken.
Ik ben een onderbetaalde ict-recruiter 😉
Bijscholen zie ik als je marktwaarde vergroten en investeren in jezelf. Als je dit een vervelende verplichting vindt, heb je het verkeerde vak gekozen!
Ik kom tegenwoordig servicedesk medewerkers tegen die 4500 euro per maand vragen. Ze denken dat dat kan want ze hebben tenslotte tachtig reacties gehad. Vindt jij dat normaal, anti-Henk?!
En waarvoor zou je je marktwaarde vergroten, niet alleen voor leuker en interessanter werk maar ook om er financieel op vooruit te gaan. Bovendien spreek je bij het studeren al van een ‘verplichting’, dus je vind het vanzelfsprekend zonder dat daar iets tegenover hoeft te staan. De meeste It’ers weten wel dat het studeren erbij hoort(wat overigens meestal ook in de vrije tijd van de werknemer gebeurt), maar dan mag dan wel een fatsoenlijk salaris tegenover staan wat ook in de loop van jaren stijgt en niet alleen de inflatie corrigeert.
En ja die 4500 euro is veel geld, maar wat mij betreft gaan ze nog meer vragen!
Je moet wel realistisch blijven. 4500 voor een functie die bij deze titel hoort is absurd hoog.
Wat zou je dan betalen voor iemand met CCNA en NP en een jaar ervaring. Ik kan daar bijvoorbeeld geen bedrag voor vaststellen omdat de ene 4000 krijgt en de ander 2000 met beiden evenveel doorgroeimogelijkheden qua studie.
@Henk2: maar een servicedesk-medewerker die 4500 euro per maand vraagt, is toch geen probleem? Tenzij je niemand anders kan vinden. Maar wacht eens even, misschien is het salaris dan wel terecht? Misschien is het wel een hondenbaan die niemand voor minder wil doen?
Kortom, niet zeuren over mensen die een salaris vragen dat ze kunnen vragen. Werkgevers aarzelen ook niet om minder salaris te bieden als dat mogelijk blijkt te zijn.
Maar laten we wel wezen… Zoals Anti-henk al aangaf, ict’ers staan al jaren stil. Kijk naar de verschillen bij bijvoorbeeld de overheid, zodra de functie ook maar iets ruikt aan ‘beleid maken’ kan er een maximum van 4500 af, echter de ict’er die moet zorgen dat er ‘beleid gemaakt kan worden’ komt er met zeker 1000-1500 minder dan wel bekaaid af. Ben het eens met Henk dat er belachelijke dingen worden gevraagd. Maar dan wel van beide kanten, want ik ben nog geen ict’er tegengekomen die MCSE, CCA, VCP, CCNA is met tien jaar ervaring en vervolgens graag wil werken voor die ‘geweldige’ 3000 euro in de maand.
Goederen (personen) schaars? dan gaat de prijs omhoog. Schijnt economie te heten, maar economie geldt geloof ik altijd in mindere mate voor werkgevers en in grotere mate voor werknemers (vooral als die economie onderuit gaat).
Precies… mensen zijn als bomen.
Geef ze voldoende vaste grond onder de voeten, de mogelijkheid om wortel te schieten binnen je bedrijf, de ruimte om zich te kunnen ontplooien en ze komen tot volledige bloei. Dit schijnen nog maar weinig hrm-managers te snappen of te willen begrijpen.
Wanneer mensen (of bomen) tot bloei zijn gekomen, DAN PAS gaan ze vrucht dragen en kun je er ook de vruchten van plukken.
GELD:
maakt idd niet gelukkkig, dat gevoel komt – bij mij althans – van binnen uit, als je een leuke werkplek hebt, waar je lekker je eigen ding mag doen, geholpen en ondersteund door een organisatie… die op haar beurt weer de vruchten mag plukken van jouw groei proces.
Tijd om eens wat meer lange termijn en mens-waardiger te gaan denken qua personeels-beleid in de ict-sector.
Er is een oplossing voor dit gedoe:
Sluit een overkoepelende CAO af voor de ict-sector, waarin via een functieindeling elke functie aan een bepaalde slarisgroep word gekoppeld.
@CAO
Een cao voor de ict-sector werkt alleen als je ook met beschermde titels werkt.
Een schoolverlater met drie weken cursus wordt als consultant verhuurd door sommige bedrijven, bij anderen moet je minimaal tien jaar ervaring hebben om een consultant te zijn
Zelfde voor netwerkbeheerder. Mijn broer deed netwerkbeheer op een school met vijftig pc’s, ik had dezelfde titel, maar runde een IBM-mainframe SNA-netwerk met 40.000 eindgebruikers.
Groeien staat of valt, naast je eigen initiatieven, met de mogelijkheden die je bedrijf je biedt. Sowieso moet je manager ook willen, anders zul je nooit groeien, zeker niet in salaris.
Daarnaast moet je werkgever een groeipad bieden. Bij een van mijn vorige werkgevers ben ik weggegaan omdat ik op zich nog wel kon groeien, maar omdat er geen ‘functieplaatsen’ beschikbaar in de volgende rol, stond ik stil.
Als je op zo’n moment overstapt is het in mijn ogen niet zo gek dat je de salariswens wat hoger legt; nee heb je, ja kun je krijgen immers.
Van de andere kant: als je ziet wat voor tarieven er soms voor specialisten en/of consultants neergeteld wordt, kun je blijkbaar alles vragen tegenwoordig.
Het zijn niet alleen de ict-ers die vragen, het zijn ook de gekken die het er voor over hebben.