Een iPhone-applicatie is snel ontwikkeld. Dat hebben de deelnemers aan het eerste Nederlandse iPhone Dev Camp laten zien. Arjan Tijms en Robin Eggenkamp ontwikkelden in zo'n vijf uur tijd de winnende toepassing.
Winnaars van de eerste Nederlandse iPhone Dev Camp, zijn Arjan Tijms en Robin Eggenkamp. De twee ontwikkelden de iPhone Mouse, een applicatie waardoor de iPhone als muis te gebruiken is. Met de iPhone kunnen gebruikers de muis op de computer besturen en bijvoorbeeld tekenen.
"We zijn er nog niet helemaal uit hoe we hier nu precies op zijn gekomen, maar opeens was het idee er", vertelt Robin Eggenkamp. Zonder enige kennis van de ontwikkeling voor de iPhone begonnen ze met de opdracht. Tijdens het eerste Nederlandse iPhone Dev Camp ontwikkelden tientallen softwareontwikkelaars met verschillende achtergronden een applicatie voor de iPhone of iPod Touch.
"Ik heb een iPhone en ook Arjan is een Mac-liefhebber, dus Dev Camp leek ons een mooie mogelijkheid om meer over het ontwikkelen voor de iPhone te leren", legt Eggenkamp uit. "Het idee van een Dev Camp is echt dat je leert van elkaar en met elkaar communiceert. Maar we hadden eigenlijk wel meer presentaties verwacht. Dat was helemaal niet zo. Maar we hebben wel heel veel geleerd, juist door zelf bezig te zijn."
App Store
Eggenkamp en Tijms werken bij M4N aan de ontwikkeling van een Java-gebaseerd Affiliate Marketing Netwerk. Met hun kennis over applicatieontwikkeling voor de iPhone gaan ze zeker meer doen. Eggenkamp: "We gaan de applicatie nu eerst verder uitbouwen en ontwikkelen. Nu moet je de iPhone nog kantelen om er mee te tekenen, maar we willen ook dat je ‘m gewoon in de lucht kunt bewegen. Ook wordt de applicatie uitgebracht in de App Store."
Het Nederlandse iPhone Developers Camp is geïnspireerd op iPhone Dev Camp in San Francisco. Het concept is om jaarlijks samen te komen en applicaties voor de iPhone en iPod te ontwikkelen door gebruik te maken van het native SDK en webstandaarden. De non-profit organisatie is niet gelieerd aan Apple zelf.
Op zich knappe prestatie, maar het zoveelste voorbeeld van vraag creeeren, zonder je te verdiepen in het aanbod. Het kan, dus moet het. Ongetwijfeld is een appje te maken dat als je je iPhone schudt het vissenvoer thuis in de bak laat vallen, maar vaak is de creativiteit en oplossend vermogen groter dan het nut…