Uitbesteding van bedrijfskritische onderdelen vergt niet alleen bijzonder zorgvuldige voorbereiding, maar ook specifieke aandacht in de uitvoering zodat de aansluiting tussen klant en leverancier optimaal is. De veranderlijkheid van de markt, en dus van de business, vereist dat steeds weer de juiste afwegingen moeten worden gemaakt. Bovenal moet een goede balans worden gevonden tussen het behouden van controle en het schenken van vertrouwen. De klant en de leverancier zijn hierin beide op zoek naar het gulden midden tussen deze twee ogenschijnlijke tegenstrijdigheden.
Het uitoefenen van teveel controle door bijvoorbeeld ieder mogelijk risico te willen vermijden, kan verstikkend werken. Aan de andere kant voelt het ook niet goed om zonder meer het spreekwoordelijke hart of de hersenen van je organisatie volledig uit handen te geven. Moet je als management afgaan op je gevoel of is de ratio belangrijker? Denk je vanuit de beperkingen of eerder vanuit kansen? Door onder andere de krapte op de ict-arbeidsmarkt gaat outsourcing steeds dieper organisaties in. Kun je het ict-hart van je organisatie buiten de deur zetten of moet je dit te allen tijde proberen te vermijden?
Stelling: Mits je end-to-end relatie- en contractmanagement, risicomanagement, 'cost competitiveness' en zo mogelijk ook een stuk innovatie in een langetermijn partnership verankert, kun je alles outsourcen.