Inspelend op de groeiende behoefte van haar klanten aan het uitbesteden van netwerkbeheer heeft Telindus een aantal diensten ontwikkeld, die organisaties de zorg voor hun netwerk uit handen neemt. Hiermee creëren IT-afdelingen niet alleen meer ruimte voor strategisch management, maar realiseren ze ook een kostenbesparing door hun downtime te minimaliseren. Door hun netwerken continue te monitoren en proactief hierop te anticiperen worden mogelijke knelpunten tijdig gesignaleerd.
"Veel van onze klanten kampen met een tekort aan hoogopgeleid IT-personeel", zegt Ricardo Angulo, Business Services Consultant bij Telindus. "Daarnaast staan het focussen op kernactiviteiten en het minimaliseren van de Total Cost of Ownership (TCO) hoog op de agenda van veel bedrijven. Wij merken dat de vraag naar Managed Services hierdoor enorm toeneemt. Naast het beheer van het LAN worden wij steeds vaker gevraagd ook de monitoring en het beheer te doen van de telefonieomgeving en WAN-optimalisatie omgeving. Gezien onze kennis en ervaring van zowel monitoring en beheer van IT-processen als van nieuwe technologieën zoals Unified Communications en netwerkcentralisatie zijn de combinaties Managed WAN (Wide Area Netwerk)-optimalisatie en Managed Voice over IP (VoIP), een logische stap."
Centralisatie
Door grote concurrentie in een snel veranderende markt worden de TCO van systemen en de garantie dat applicaties continue beschikbaar zijn, steeds belangrijker voor organisaties. De centralisatie van applicaties en data zorgt voor kostenreductie van software, hardware en het beheer hiervan. Het vraagt echter wel extra aandacht voor de capaciteit en de inrichting van het WAN. Met name door de toenemende groei van data is de bandbreedte vaak een heikel punt. "Met WAN-optimalisatie is uitbreiding van de bandbreedte van het netwerk vaak niet nodig, omdat het transport van data effectiever wordt ingedeeld. Het beheer en operationeel houden van een dergelijke omgeving is dermate belangrijk en complex, dat uitbesteding hiervan een oplossing biedt", aldus Angulo. De afspraken voor managed diensten door Telindus worden vastgelegd in een SLA, waarbij beschikbaarheid van het netwerk een cruciale rol speelt.
Om deze nieuwe dienst goed te ondersteunen in de Nederlandse markt heeft Telindus vorig jaar een Service Management Center geopend in Nederland, in aanvulling op het internationale Network Operating Center in België. Angulo: "De behoefte van onze klanten om in de eigen taal te communiceren bleek groot. Omdat persoonlijke aandacht een belangrijk speerpunt is in onze organisatie, hebben we een nieuw servicecenter geopend. Iedere klant krijgt een eigen lead engineer toegewezen, die de alerts analyseert die tijdens de monitoring zijn gegenereerd en hiervoor proactieve oplossingen aandraagt."