In het artikel ‘Tester moet betere feedback geven' komt sterk naar voren dat testers goed in hun vak zijn maar dat het ontbreekt aan communicatieve en sociale vaardigheden. Christian Hoppenbrouwers van EclipseIT is het daar niet helemaal mee eens. Hij herkent deze stelling niet in de praktijk.
Het takenpakket van een tester is veel breder dan alleen het uitvoeren van testen, vinden van fouten en het rapporteren van bevindingen. Een tester is een spin in het web in een ontwikkel traject of in een beheer situatie. Een persoon die een ‘helikopterview' moet hebben om zijn werk te doen, iemand die met elke partij rekening houdt. Een tester communiceert met ontwikkelaars, eindgebruikers, opdrachtgevers, project medewerkers (eventueel ook offshore) en beheerders.
‘Teamen’
Mijn ervaring is dat testers steeds vaker (met name in multidisciplinaire ontwikkelteams) van voor tot einde meedraaien en eigenlijk met de bouwers samen 'teamen' om de specificaties en requirements afgestemd en helder te krijgen. Zodanig, dat op basis daarvan getest en dus ook fatsoenlijk gebouwd kan gaan worden. Het is juist de taak van de tester om samen met de andere projectleden, inclusief de ontwikkelaars, tot een beter eindproduct te komen. Een goede tester is dus juist iemand die goede communicatieve en sociale vaardigheden heeft.
Het belangrijkste in een project is dat er een goede samenwerking tussen alle partijen is, vooral tussen de ontwikkelaar en de tester. In een project moet iedereen hetzelfde einddoel voor ogen hebben; een kwalitatief goed eindproduct. Vaak is het aan de tester om tot een goede samenwerking te komen. Als we kijken naar ‘Risk and Requirements Based Testing' dan is het de tester die er voor zorgt dat verschillende partijen met elkaar gaan praten en besluiten gaan nemen over wat er getest moet worden en in welke mate. Om dit te realiseren heb je toch een persoon nodig die dit kan en doet. Dan zijn in mijn ogen communicatieve en sociale vaardigheden net zo belangrijk als test kennis.
In mijn opzicht is de tester van nu veel meer dan de persoon die fouten vindt en dit meldt aan de ontwikkelaar. De tester is een intermediair geworden. Een goede tester zal zich daarom ook kunnen onderscheiden door het hebben van goede communicatieve en sociale vaardigheden, waaronder het geven van goede feedback en het nemen van initiatieven om de kwaliteit van de opgeleverde software nog hoger te maken.
Natuurlijk is het zo, dat lang niet alle testers uitblinken in communicatieve en sociale vaardigheden, daarom ben ik het er mee eens met dat de tester hier (extra) in getraind wordt.
Betere resultaten
Zoals ik hierboven beschreven heb, is het belangrijk om alle projectleden samen te laten werken. Voor de tester zal het veel makkelijker zijn om zijn werk te doen als er een goede samenwerking is. Het is dus belangrijk om al vroeg hieraan te gaan werken. Dit is een opdracht voor de tester.
Daarnaast is het belangrijk dat een tester effectief kan overtuigen, dat hij alle projectmedewerkers vroeg kan overtuigen van de essentie van testen. De laatste tijd gaan steeds meer organisaties het belang van testen inzien en is dit een minder moeilijke taak aan het worden voor de tester. Toch is dit nog lang niet bij alle organisaties het geval en is het dus zaak voor de tester om hier vroeg mee te beginnen.
Wel denk ik dat testmanagers, maar zeker ook testcoördinatoren, meer vanuit projectmanagement en projectleiders-skills moeten (gaan) acteren dan sec vanuit het testinhoudelijke. Een testproject is (precies zoals het woord zegt) ook een project!
Daar wringt de schoen nogal eens, omdat testcoördinatoren veelal doorgestroomde inhoudelijke testexperts zijn.
Trainingen
Natuurlijk worden beginnende testers eerst opgeleid in test methoden, technieken, project matig werken, het gebruik van testtools et cetera. Toch zie ik dat er veel wordt gedaan aan trainingen in communicatieve en sociale vaardigheden. Veel bedrijven bieden beginnende testers een opleiding aan, waarin zij getraind worden in de basisprincipes van testen. Een groot deel van deze opleiding wordt besteed aan communicatieve en sociale vaardigheden.
Juist omdat de huidige tester een helikopterview moet hebben, als intermediair tussen verschillende teams optreed en informatie van verschillende partijen moet verwerken, is het juist van belang goede communicatieve vaardigheden te hebben of verder te ontwikkelen.
Organisaties die zich met testen bezig houden weten dit maar al te goed en besteden juist veel aandacht aan de communicatieve en sociale vaardigheden en de training hierin. Het aanbod wordt ook steeds groter en testers volgen deze trainingen ook steeds meer.
Kijkend naar de tester van een aantal jaren geleden is er inderdaad teveel aandacht besteed voor procesverbetering, maar kijkend naar de tester van nu, dan wordt er steeds meer aandacht aan communicatieve vaardigheden besteed.
Eigen houding
Als tester, in de rol als testmanager of coördinator, probeer ik die intermediair tussen de betrokken partijen te zijn. Ik probeer een situatie te creëren waarin de testers samen werken met alle projectleden en waarin een wederzijds respect en vertrouwen tussen alle partijen is. Natuurlijk zijn er momenten waarin ik of andere testers direct en standvastiger zijn, maar altijd met de juiste tact en wederzijds respect. Verder moet het natuurlijk niet zo zijn dat je nooit iemand terecht kritiek mag geven of op zijn professionaliteit aan kan spreken; we zijn allemaal volwassen mensen en professionals.
In het artikel ‘Tester moet betere feedback geven' wordt vooral de relatie tussen de ontwikkelaar en de tester beschreven en dat de tester beter feedback moet geven aan de ontwikkelaar. Er staat ook dat het niet verwonderlijk is dat niet alle testers in staat zijn op een goede manier kritiek te leveren.
Laten we het eens omdraaien, zijn alle ontwikkelaars wel in staat om kritiek te krijgen en te verwerken? Hoe vaak krijgt een tester niet te horen dat zijn test en testdata niet goed is, terwijl het achteraf toch een fout in de programmatuur blijkt te zijn? Dit gaat dan vooral over functioneel testen, kijken we naar load en performance testen dan krijgt de tester vaak te horen dat de testtool niet goed werkt. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van argumenten die een tester te horen krijgt, nadat hij een fout heeft gevonden in het systeem. Is het dan de tester die beter feedback moet geven of is het juist de andere partij die open moet staan voor het feit dat er fouten gemaakt worden?
Christian Hoppenbrouwers,
EclipseIT
Goed stuk! ICT gaat veel meer over communicatie en samenwerken als techniek. In mijn optiek is testen een teamsport, of je dit nu Agile doet of in een klassiek waterval project. En dan is een goede tester inderdaad een teamwerker!
Gelukkig worden steeds meer organisties zich bewust van het feit dat je in de ICT, of je nu testers of andere ICT-ers traint, ook aandacht moet besteden aan de interpersoonlijke vaardigheden.
Een goed artikel, alleen ben ik het niet eens met het feit dat testcoordinatoren meer vanuit projectmanagement moeten gaan acteren.
Als er sec naar die rol gekeken wordt dient hij een testmanager te dienen en zich vooral bezig te houden als meewerkend voorman (dus erg inhoudelijk) met idd wat lichte management werkzaamheden.
Alle andere handeling horen eigenlijk al in het vakgebied van een testmanager. Maar er is vaak een spraakverwarring wat een testmanager cq testcoordinator uiteindelijk doet, zeker ook wanneer de testcoordinator een accepatie en/of om een systeemtest leidt.
Prima stuk! Het is zeker zo dat de tester (en zeker de testcoordinator of testmanager) als spin in het web vaak een hele positieve en belangrijke bijdrage levert aan projecten. Ik ben het ook helemaal eens met de stelling dat testcoordinatoren en testmanagers er baat bij hebben meer vanuit projectmanagement skills te kunnen denken en doen. Mijn ervaring is dat dit je als tester helpt om het project en de projectmanager te helpen. Ook goed om te zien dat er steeds vaker positieve stukken als deze geschreven worden.
Volgens mij zijn we het juist helemaal eens!
Communicatieve vaardigheden, samenwerking, persoonlijke effectiviteit etc. zijn zaken die hoog op de agenda van testers behoren te staan. Voldoet een algemene cursus communicatieve- (CV)en sociale vaardigheden (SV)dan? Ik denk het niet.
Ik ben ervan overtuigd dat het spanningsveld waarin testers zich bewegen dermate uniek is dat een training die zich nadrukkelijk richt op testprofessionals een noodzakelijke aanvulling op het algemene CV en SV aanbod is.
Een training voor en door testprofessionals. Testers moeten betere feedback geven is dus geen verwijt maar juist een aansporing voor mijn collega’s uit het testvak.
Ik ben het niet eens met de stelling dat een testcoordinator meer moet sturen vanuit projectmanagement skils. Inhoudelijke sturing is zeker noodzakelijk als testcoordinator. Wie moet er anders controleren of het geleverde werk door de testers een zekere kwaliteit heeft?
Ik denk dat de rol van testmanager meer ingevuld kan worden met projectmanagement skils.