Tot twee maal toe bestelde ik bij de hipste sneakerstore van Amsterdam een paar sneakers. Online natuurlijk, want bezorgen vind ik handig.
Beide keren kreeg ik na twee dagen een korte e-mail dat de schoenen al een tijdje uitverkocht waren. Het is zonde dat deze winkel haar voorraad niet goed bijhoudt. Naast het feit dat ik al twee paar sneakers van ze had kunnen hebben, bestel ik er nu nooit meer iets.
Hetzelfde zie je in onze branche. Er zijn nog steeds distributeurs die hun actuele voorraad niet kunnen of willen doorgeven. In mijn ogen is het de doodsteek voor deze bedrijven want welke reseller wil er nu een bestelling plaatsen met daarin producten die er misschien helemaal niet liggen?
Buiten het feit dat sommige distributeurs kampen met een gebrekkige automatisering, zeggen ze vaak er bang voor te zijn dat concurrenten zien wat ze hebben liggen. Maar wat maakt dat uit? Het draait om de behoeften van de klant. Laat die concurrent zijn tijd maar verdoen met kijken in jouw voorraad. Jij verkoopt tenminste meer van wat je hebt liggen.
Sebastiaan Hooft, directeur Central Point