Unified communication & collaboration zal ertoe leiden dat werknemers altijd en overal beschikbaar zijn. Een kwart van de it-functionarissen denkt dat dit leidt tot minder productiviteit, maar het heeft juist een positief effect op het delen van kennis binnen de organisatie.
Telecom en it raken steeds meer met elkaar verbonden, zeker door de opkomst van telefonie over het ip-protocol. Het is niet alleen zo dat apparatuur verandert en steeds slimmer wordt, maar de gehele manier van samenwerken verandert in de loop der tijd. Terwijl men vroeger nog snel de telefoon greep, is e-mail in de loop der jaren steeds populairder geworden. Ook dit lijkt echter te veranderen. MarketCap onderzocht in samenwerking met Inter Access de manier van (samen)werken in het Nederlandse bedrijfsleven. In dit artikel worden enkele uitkomsten van dit speciale onderzoek besproken.
Unified communications & collaboration
Als aan it-functionarissen wordt gevraagd of zij bekend zijn met de term unified communications & collaboration, geeft ruim 60 procent aan deze niet te kennen. Niet-it-managers zijn overigens nog minder op de hoogte van deze term. Bijna 77 procent van de respondenten in deze groep geeft aan er nog nooit van gehoord te hebben. Overigens is er hier meer sprake van het feit dat men niet bekend is met de terminologie dan dat er nog geen gebruik wordt gemaakt van de desbetreffende toepassing. Elementen die onder unified communications & collaboration vallen, worden namelijk al geregeld gebruikt. Zo meldt ruim 40 procent van de respondenten dat hun organisatie gebruikmaakt van instant messaging. Daarnaast doet 27 procent van de organisaties aan web-conferencing.
Onder de respondenten die bekend zijn met het concept unified communication & collaboration, is de bereidheid tot investeren in deze toepassing hoog te noemen. Bijna 30 procent van de respondenten die aangeven dat hun organisatie nog geen gebruik maakt van unified communication & collaboration maar wel bekend zijn met de term, geeft aan dat er concrete plannen zijn om binnen nu en twee jaar gebruik te gaan maken van de mogelijkheden die unified communication & collaboration biedt.
Een andere manier van samenwerken
Nieuwe technologie en toepassingen zorgen ervoor dat werknemers tegenwoordig bijna altijd en overal bereikbaar zijn. In veel gevallen is ook de beschikbaarheid van werknemers inzichtelijk. Een groot deel van de respondenten (ruim 60 procent) is van mening dat deze ontwikkelingen leiden tot andere vormen van samenwerking. Daarnaast geeft een bijna even groot percentage van de respondenten aan dat de ontwikkelingen zullen leiden tot intensievere communicatie en meer kennisdeling. De it-functionarissen staan sceptisch tegenover het feit dat werknemers altijd en overal beschikbaar zijn. Bijna een kwart van de it-functionarissen is van mening dat deze ontwikkeling zal leiden tot minder productiviteit. Voor niet-it-managers is dit percentage 14,4 procent. Opvallend is dat vooral it’ers binnen de zakelijke dienstverlening en de sector industrie en bouw (inclusief handel en transport) denken dat de productiviteit afneemt als medewerkers altijd en overal beschikbaar zijn. Wellicht zijn zij bang voor teveel afleiding en storing als werknemers steeds met elkaar in contact staan, waardoor zij eigenlijk niet meer aan werken toekomen.
Volgens experts van Inter Access is er een gevaar dat organisaties uit angst voor een afnemende arbeidsproductiviteit het gebruik beperken van instant messaging en wellicht ook van andere innovatieve internettoepassingen zoals social networking. Het gebruik van deze toepassingen heeft juist een positief effect op de ontwikkeling van kennis binnen de organisatie, mogelijk de werksfeer en uiteindelijk ook op het innovatieve karakter van de organisatie.
Alfred den Besten, managing partner MarketCap
redactie@channelweb.nl