Distributeurs reageren positief op Sun’s aankondiging meer korting te geven op een aantal servers. Partners kunnen volgens hen weer goed verdienen op X64-servers.
Erik Monninkhof, CEO van Dupaco, spreekt over een "heel gezonde strategie" van Sun. "Er valt nu voor alle partijen een goede boterham te verdienen op servers. Dat is iets wat ik al tien jaar niet meer gezien heb in de hardwaremarkt. Het is zowel in het belang van de markt, als van Sun en het kanaal. Sun kan door deze strategie marktaandeel winnen, en resellers krijgen weer ruimte om te investeren."
Monninkhof overlegt later deze week nog met Sun over de manier waarop Dupaco de kortingen doorberekent aan de resellers. Hij zegt wel alvast: "Ik heb nu een beter gevoel om in de producten te investeren dan een jaar geleden."
Dennis Broman, sales manager bij Avnet, denkt dat Sun de concurrentie met servers van HP, IBM en Dell nu makkelijker aankan. Broman is vooral blij dat er meer transparantie in de prijzen is gekomen. "Resellers kunnen nu appels met appels vergelijken. Sun is afkomstig uit de enterprise-markt. Daar is het heel gebruikelijk om met listprijzen minus korting te werken. In de volumemarkt is het belangrijk dat je de behoefte aan een nieuw apparaat snel kunt invullen. Daar hebben resellers helemaal geen tijd om ellenlang over korting te gaan overleggen."
Sun hoopt met het nieuwe prijsmodel interessanter te worden voor resellers die op zoek zijn naar een tweede vendor. Volgens Broman is het "absoluut haalbaar" voor Sun om de favoriete tweede vendor van resellers te worden. "Hun producten zijn vergelijkbaar met die van alle andere leveranciers."