Beeldschermen domineren nog steeds de jaarlijkse Internationale Funkausstelling (IFA) in Berlijn, de grootste beurs voor consumenten-elektronica ter wereld. Maar de verwatering is al begonnen: plotseling hebben de plasma en LCD schermen concurrentie gekregen van koelkasten en stofzuigers.
De economie loopt terug, maar de karavaan trekt verder. De topmannen van bedrijven als Panasonic, Philips en Sony bleven ondanks de financiële crisis optimistisch over de verkopen van platte beeldschermen. Zolang Europeanen twintig procent van hun vrije tijd voor de buis doorbrengen, worden televisies ondanks teruglopende marges als de belangrijkste groeimarkt gezien. De marktpenetratie van platte tv’s bedraagt volgens Reinier Jens van Philips Consumer Lifestyle 40 procent in Europa, 60 procent in China en opkomende landen zo’n 25 procent. "We verwachten dat erg veel consumenten migreren naar platte televisies."
Fabrikanten proberen elkaar te overtroeven in design en techniek. Philips presenteerde woensdag, naast een nieuwe versie van zijn vlaggenschip Aurea, een prototype van een televisie met een dikte van 8 millimeter, maar voorlopig moet de consument het even doen met de 4 centimeter dunne Essence. Dat is altijd nog twee keer zo breed als het toestel dat Sharp beschikbaar heeft. Panasonic zoekt het in eerder in grotere schermen: het bedrijf lanceerde een plasmatelevisie met een beeldschermdiagonaal van 150 inch en 8,8 miljoen pixels.
LEDs
Philips gaf vooral hoog op van zijn nieuwe schermen die door LED licht worden aangestuurd. Omdat LED het scherm lokaal kan verlichten, kunnen beelden met diepzwarte achtergrond worden getoond. Philips onthulde nog geen prijzen, en wilde hooguit kwijt dat LED voorlopig wel aan de dure kant blijft. Dat geldt ook voor schermen die gebaseerd zijn op nieuwe beeldtechnologie (OLED). Op de IFA werd door Sony voor het eerst een groot scherm getoond.
LG Electronics maakte woensdag al bekend dat het nu zijn PG7000-plasmaschermen en LG7000-panelen gaat uitrusten met de draadloze technologie Bluetooth. Kijkers kunnen dan draadloos foto’s van telefoons met Bluetooth op het scherm vertonen.
Waar het ook goed mee gaat in Blu-ray. De DVD als drager van videomateriaal is binnen drie jaar volledig uit de winkels verdwenen, zo vertelde directeur Video Business van Panasonic, Takya Sugita, donderdag in Berlijn. Eind 2008 zullen er wereldwijd 14 miljoen schijfjes zijn verkocht. Volgens de Nederlander Frank Simonis, voorzitter van de Blu-ray Association, gaat het volgend jaar al om 64 miljoen stuks en in 2010 om 143 miljoen. De fabrikanten zetten nu in op BD Live, waarmee kijkers online extra materiaal rond de film kunnen opvragen. En daarvan wordt volgens Simonis al volop gebruik gemaakt. De prijs van de Blu-ray disc gaat ook sterk dalen, naar 15,78 euro in Europa. "Ik krijg wel eens te horen dat Blu-ray disc een achterhaald technologie is," sprak Simonis gisteren. "Dat HD films straks makkelijker van internet kunnen worden gehaald, maar dat is nu nog een stap te ver voor de consument."
Toch tonen Philips en Panasonic al de eerste prototypes van Net tv, oftewel televisie die internet als bron gebruikt. Via een hoofdmenu kunnen kijkers onder meer toegang krijgen tot diensten uit YouTube. Panasonic kondigde een samenwerking aan met Eurosport voor de levering van 500 uur aan videomateriaal.
Witgoed
Een knallende ruzie van witgoedfabrikant Miele met de directie van een grote witgoedbeurs in Keulen is eigenlijk de reden dat IFA – 122.000 vierkante meter, 1245 bedrijven uit 63 landen – zich dit jaar voor het eerst ook heeft gestort op huishoudelijke apparatuur. Miele verhuisde naar de IFA en trok concurrenten als Bosch met zich mee. Bedrijven als Grundig en Philips grepen de kans om nu huishoudelijke apparaten op de beursvloer te tonen, waarmee IFA een lange traditie doorbreekt. Maar kennelijk is het ook in dit geval economische noodzaak: er staan te weinig fabrikanten van audio- en video-apparatuur op de beursvloer. Hoewel Sony na jaren van afwezigheid dit jaar weer terug was en een van de grootste hallen van de beurs vulde.
Het Nederlandse TomTom is was er trouwens ook. Het Nederlandse bedrijf presenteerde er zijn TomTom GO x40 LIVE met dynamische navigatie en routebegeleiding die zich continue aanpast aan de situatie op de weg. Het apparaat maakt automatisch verbinding met TomTom’s High Definition Traffic dienst voor de meest actuele en gedetailleerde live verkeersinformatie. Het bedrijf hoopt de automobilist in de toekomst ook te kunnen informeren over goedkope pompstations.