ICT-resellers hebben een verkeerd beeld van de wensen van het MKB. Zij proberen te concurreren op prijs terwijl ondernemers dat niet zo belangrijk vinden. Dit blijkt uit een onderzoek van distributeur SpicyLemon onder resellers en ondernemingen uit het MKB.
Volgens de MKB-ers laten resellers steken vallen op het gebied van proactiviteit en service. Terwijl resellers nog vaak op prijs proberen te concurreren, is dat voor de MKB-klanten het minst belangrijke criterium.
Service, responstijden en proactief contact is voor 42 procent van de MKB’ers het belangrijkst, gevolgd door een brede kennis (21 procent). Vervolgens wordt gekeken naar de informatievoorziening. Onderaan staan de grootte van het assortiment en de aanwezigheid van specifieke kennis. Op de vraag wat het minst belangrijk is, antwoordt 42 procent ‘dat de ICT-reseller de beste prijzen kan aanbieden’.ICT-reseller voldoet niet aan wensen
Maar liefst 79 procent van de ondernemers vindt dat de resellers tekort schieten in hun dienstverlening. De helft van alle ondervraagden geeft aan dat de resellers niet proactief zijn terwijl dat dus het meest belangrijk wordt gevonden. Ongeveer 14 procent vindt dat de kennis van de resellers niet breed genoeg is, terwijl dit de tweede grootste wens is.
Alleen resellers die overal hoog scoren hebben zeer tevreden klanten. Zij zijn goed bereikbaar, hebben lage responstijden én nemen proactief contact op met de klant. Ze hebben een brede kennis, maar kunnen ook op specifieke onderwerpen meepraten, geven de klanten informatie over de laatste ontwikkelingen in de markt en bieden diverse merken en producten aan.