Veel bètastudenten, waaronder ICT-studenten, weten onvoldoende wat de studie waarmee zij starten inhoudt. Dit blijkt uit onderzoek naar uitval in het bètaonderwijs van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).
Volgens een onderzoek van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) hebben veel bètastudenten onvoldoende zicht op de inhoud van de studie waar ze aan beginnen. Ruim 71 procent van de ondervraagde uitvallers geeft aan dat de opleiding niet voldeed aan de verwachtingen. Voor 47 procent was dit de voornaamste reden om met de studie te stoppen. De meeste uitvallers stoppen in het eerste jaar.
"Er wordt door instellingen een smak geld uitgegeven aan campagnes en het werven van nieuwe bètastudenten. Maar blijkbaar komen studenten toch met verkeerde verwachtingen binnen", zegt Lisa Westerveld, voorzitter van de LSVb.
"Of dit komt doordat de wervingscampagnes niet voldoen? Ja eigenlijk wel. Instellingen hebben er baat bij om zoveel mogelijk eerstejaars binnen te halen", legt Westerveld uit. "Voor iedere student, die start met een opleiding krijgt een instelling geld. Als studenten in het eerste jaar uitvallen, verdienen ze dus zelfs aan een eerstejaars. Deze eerstejaarsbonus vinden wij onwenselijk."
Exitgesprekken
De uitval onder bètastudenten ligt met 30 procent iets lager dan het landelijk gemiddelde. Toch heeft het tegengaan van uitval en het aantrekken van nieuwe bètastudenten, waaronder ICT-studenten, prioriteit voor het Ministerie van OCW. Dit komt door de grote behoefte aan technisch geschoolde mensen.
De LSVb pleit voor de invoering van exitgesprekken, zodat er duidelijkheid komt voor de instellingen, wat de redenen voor uitval zijn. Op die manier is uitval wellicht beter tegen te gaan. Ook zouden de opleidingen hun voorlichting kunnen verbeteren.
Voor het onderzoek is met hulp van de IB-Groep een groep uitvallers geselecteerd en een steekproef getrokken. Door 155 voormalige bètastudenten is er (anoniem) een online vragenlijst ingevuld.
ICT wordt door vrijwel alle belangrijke grote bedrijven in Nederland (inclusief de overheid, banken en verzekeringsmaatschappijen) gemanaged als een Costcenter. Je zit dus per definitie altijd in de sector waar de klappen vallen. Of het terecht is ICT als Costcenter te managen, daar doe ik geen uitspraak over. Het is echter wel een feit dat het in Nederlad zo is. Dat je als student later niet alleen in een Costcenter wilt werken vindt ik zeer begrijpelijk. Daarom zou ik als student geen ICT gaan studeren voordat deze management visie in Nederland met betrekking tot ICT niet drastisch wijzigd is en ICT in voorkomende gevallen ook gemanaged wordt als bijvoorbeeld Profit- of Investmentcenter.
Mee eens.
Vroeger werd de IT als “enabler” gezien. Tegenwoordig meer als “kostenpost”.
Weten de studenten wel wat een ICT studie is, en wat je er mee kunt ?
ICT kent vele aspecten, elk met hun eigen charmes en karakteristieken.
Onderwijs, embedded software, rekencentra, consultancy, erp markt, webapplicaties, gaming, beheer: allemaal verschillende werelden, die qua werk niet met elkaar te vergelijken zijn. Daarnaast heb je binnen deze werelden nog diverse sectoren, die ook weer niet te vergelijken zijn als het gaat om de werkcultuur.
Een tester van bijv. webapplicaties bij een winkel heeft met een heel andere cultuur en regels te maken dan een tester van applicatiesoftware bij medische apparatuur.
Er zijn ook genoeg sectoren waar ICT een kernactiviteit is in plaats van een kostenpost. Als je kijkt wat voor investeringen er gedaan worden in ICT bij bedrijven als Philips HealthCare, NXP en ASML, dan is dat alles behalve een kostenpost.
Maar die ICT-ers hebben dan ook niet het “sexy” imago van snelle lease-auto’s, laptop en gsm van de zaak, maar zijn mensen die een vaste werkplek hebben met een degelijke high-end desktop en met de eigen auto of fiets naar het werk gaan.
Daar zit’m dan ook het mooie van de ICT sector: er is voor elk wat wils.
De vraag is denk ik vooral “wat zijn de verwachtingen van de studenten, en waar is dat beeld op gebaseerd” Op die manier kun je gaan kijken hoe je dat beeld en de werkelijkheid beter op elkaar aan kunt laten sluiten