Werkgevers sturen hun personeel minder vaak op cursus dan vier jaar geleden, blijkt uit onderzoeksresultaten. Toch heeft de ict'er wel behoefte aan het opdoen van extra kennis.
Hoewel de meeste werknemers een training of cursus willen volgen, komt dat er meestal niet van. Dat zei Jan Timmer van Getronics PinkRoccade tegen Computable. Hetzelfde blijkt nu ook uit het ‘Trendrapport aanbod van arbeid'.
Volgens de onderzoekers van de Organisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek worden er onder werktijd minder cursussen gevolgd dan vier jaar geleden. Minder dan eenderde van de werknemers mag bijleren op kosten van de baas, tegenover 45 procent vier jaar geleden. De daling zou vooral veroorzaakt worden door het gebrek aan personeel en de tijdsdruk waarmee werknemers kampen. Ze hebben het eenvoudigweg te druk. Toch zou 42 procent van de ondervraagden aangeven behoefte te hebben aan scholing om goed te kunnen functioneren.
Ook blijkt uit de gegevens in het rapport dat werknemers zich meer dan vroeger willen ontplooien in hun werk. Het bieden van werk dat daaraan voldoet, lijkt ook een randvoorwaarde om mensen meer te laten werken, aldus de onderzoekers.
Uit onderzoek van Getronics PinkRoccade bleek eerder dit jaar dat ook veel ict'ers een werkgerelateerde opleiding willen volgen, maar daar geen tijd voor hebben. "Dat is jammer", zegt Jan Timmer, Vice President Human Recources bij de ict-dienstverlener daarover. "Een gelukkige werknemer is een goede werknemer."
De ict-sector is bij uitstek een sector waar op urenbasis gewerkt wordt. Het volgen van cursussen onder werktijd is kost dan driedubbel geld: de kosten van de cursus, het loon van de medewerker en inkomstenderving. Bij andere bedrijven ziet men de inkomstenderving niet rechtstreeks, daar zijn het verborgen kosten. Wellicht dat dit een rol speelt. Er is dan druk vanuit de werkgever om buiten werktijd te studeren, wat vaak niet lukt.
Beste Jan,
Als je 40 uren hebt gewerkt – exclusief! files en reistijd! van en naar je detacheerplek, kan ik me voorstellen dat je blij bent om
– thuis te zijn,
– te genieten van:
-> de reeele wereld buiten de ict werkvloer,
-> vrouw,
-> man,
-> kinderen,
-> huisdieren,
-> je sociale netwerk (i.p.v. de windows hyve-van-de-zaak)
-> en je vooral weer MENS voelen..
Een ict-er (v/m) is geen computer die je maar kunt blijven dwingen om zichzelf up-te-graden, zodat jouw bedrijf weer kan rondbazuinen dat ze “zoveel certificeerde mensen van merk X (met dito uurtarrief) in dienst hebben lopen”
Het word – gelet op hoeveelheid “klagende hrm berichten” hier op Computable – hoog tijd dat de Directie en HRM gedeelte van de ict wereld eens op cursus gaat.
Dit om zich te laten voorlichten dat ze werken met MENSEN en niet met drones, robots, of androiden op de hun werkvloer 😉
Gratis tip van mij:
1. Zorg er eens voor als “goede HRM manager” dat je mensen ook eens de inhoud van hun drukke hoofd kunnen DOWNLOADEN (lees structureel ontspannen 😉 in de baas zijn tijd). Dan blijven hun hersenhelften in balans, houden ze meer plezier in hun werk, en blijven ze langer voor je bedrijf werken, als dat je interesseert tenminste.
2. Voor mensenhoofden geld hetzelfde als je harde schijf van je computer: Als je (ict) hoofd vol zit, zit ie vol..
Kun je er dus niets meer bij proppen, hoe graag je dat ook wilt. Timmer je dit wel door, loop je tegen flinke burnouts aan van mensen met overvolle hoofden en lege, inhoudloze en gevoelloze lichamen met veel klachten.. Ja en die schadeclaims, en ziektekosten uitkeringen wil je als goed werkgever – zeker niet aan je hrm-balans hebben hangen toch?
3. Het lijkt me ook geen fijn bericht om te lezen, als werknemer van Getronics hier op Computable. Dit duidt op een serieus intern communicatie probleem met de werkvloer binnen je bedrijf 😉
Veel succes met het opzetten van een HRM beleid binnen je bedrijf, waarbij de MENS weer op nummer 1 staat, en niet de omzet, beursnotering, of de volgende overname.
Ronald
“People still make the ict world go round, not money or profit ;-)”
R. Vermeij,
Dit is inderdaad wat veel HRM managers vergeten.
ICT’er is een beroep dat een zware aanslag doet op je mentale welzijn.
Het is niet altijd even makkelijk om hier een balans in te vinden.
Ik heb gelukkig een werkgever waar je nog mens mag zijn en waar je de kans krijgt dit ook te blijven.
Ja ze bestaan nog, tenminste in noord nederland…
Natuurlijk gebeurt het bij mij ook wel eens dat ik s’avonds laat om 12 uur nog via de VPN wat moet doen omdat er in 2 ploegen gewerkt wordt…
Vervolgens neem ik later gewoon iets eerder vrij op bijvoorbeeld een vrijdagmiddag om ook te genieten van het sociale leven en mijn vrouw…
Verder heb ik tijdens normale kantoor uren de mogelijkheid mijn kennis te verruimen, en ziet mijn directe manager hier de voordelen ook van…
Kortom laat je niet langer gek maken met een giganisch salaris telefoon auto
Maar denk ook aan je prive leven, heb al vele voor mij gezien die rond hun 40e compleet opgebrand zijn…
Misschien tijd om je (HRM-) manager te trakteren op het boek “Peak” van Chip Conley (www.chipconley.com). Dit heeft als veelzeggende ondertitel “How great companies get their mojo from Maslow”.
Conley beschrijft daarin hoe hij zijn bedrijf -een hotelketen in San Francisco- dat na 11 september 2001 in de afgrond dreigde te kukelen weer succesvol heeft gemaakt. Hij zag in dat bij zijn bedrijf _mensen_ betrokken zijn. Klanten, medewerkers, leveranciers, aandeelhouders, allemaal hebben ze hun behoeften. En door zijn uitgangspunt te nemen in de behoeftenpiramide van Maslow slaagde hij erin zijn bedrijf te transformeren tot een organisatie waarin gestreeft wordt zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van ALLE betrokkenen.
Zijn hotelketen heet niet voor niets “Joie de Vivre”…
Als je een cursus volgt, volg hem dan maar niet bij Schouten en Nelissen, wat een flutzooi was dat…