1 op de 5 bedrijven in Nederland en België nog geen beleid hebben opgesteld rondom Business Continuity Management. Dit meldt onderzoeksbureau MrketCp.
Ondernemingen worden tegenwoordig blootgesteld aan allerlei gevaren en bedreigingen. Deze bedreigingen spelen zich niet alleen af op het vlak van automatisering. Bedreigingen kunnen ook betrekking hebben op de algemene veiligheid of het imago van de onderneming. Mede door aangescherpte wetgeving staat Business Continuity andermaal op de agenda. Ditmaal echter ook op de agenda van het algemeen management naast IT management. Onderzoek door MarketCap in samenwerking met COLT Telecom toont echter aan dat 1 op de 5 bedrijven in Nederland en België nog geen beleid hebben opgesteld rondom Business Continuity Management.
De afhankelijkheid van IT is de laatste jaren sterk gestegen waardoor IT een ondersteunend proces is welke van cruciaal belang is voor de voortzetting van de bedrijfsactiviteiten. Dit wordt onderstreept door de ondervraagde bedrijven en instellingen. Van de circa 100 ondervraagde bedrijven, vanaf 100 werknemers, geeft tweederde aan dat de IT-omgeving van zeer groot belang is voor de continuïteit van de bedrijfsprocessen. Iets minder dan een kwart van de bedrijven (22 procent) kwalificeert de IT omgeving als zijnde van groot belang voor de continuïteit van de bedrijfsprocessen. Het lijkt hierbij alsof de IT omgeving in toenemende mate cruciaal wordt naarmate de omvang van het bedrijf groter is, gemeten in aantallen werknemers.
Business Continuity Management
Gezien het belang dat aan de IT-omgeving gehecht wordt mag je verwachten dat bedrijven maatregelen treffen om ervoor te zorgen dat de IT omgeving snel weer beschikbaar is, in het geval een calamiteit zich voordoet. Immers, hoe hoger de afhankelijkheid van IT hoe groter de catastrofe als de IT-omgeving niet operationeel is, door welke oorzaak dan ook. Om de verschillende bedreigingen en risico’s het hoofd te kunnen bieden, wordt door veel ondernemingen Business Continuity Management (BCM) ingevoerd. Business Continuity Management behelst het proces waarbij potentiële bedreigingen geïdentificeerd worden, de impact hiervan op de organisatie wordt bepaald en indien een calamiteit zich voordoet, beschrijft welke correctieve acties genomen dienen te worden.
Bijna 80 procent van de bedrijven en instellingen geeft aan dat er binnen de organisatie specifiek beleid is opgesteld omtrent Business Continuity Management, in het onderzoek kortweg beschreven als het omgaan van de organisatie met een calamiteit. Dit betekent dat nog altijd 1 op de 5 bedrijven geen specifieke maatregelen heeft genomen in het geval een calamiteit zich voordoet. Binnen de sector bouw en industrie is duidelijk minder aandacht voor Business Continuity. Ruim 64 procent van de bedrijven in deze branche heeft specifiek beleid opgesteld, tegenover een overall percentage van circa 78 procent. Naar ondernemersgrootte bezien, gemeten naar aantal werknemers, lijkt er een verband te zijn tussen de grootte van de onderneming en de aandacht voor Business Continuity. Bij bedrijven met 500 of meer werknemers geeft ruim 92 procent van de bedrijven aan specifiek beleid opgesteld te hebben omtrent Business Continuity Management. Bij bedrijven met 100 tot 200 werknemers bedraagt dit percentage zo’n 74 procent.
Symen Vlastuin, marktanalist van MarketCap geeft aan: "Je ziet dat ook telecom bedrijven meer en meer aandacht hebben voor risk management en allerlei IT beveiligingsdiensten aanbieden. Dit gaat van firewalls tot een volledig geïntegreerde en beveiligde infrastructuur, compleet met richtlijnen omtrent de veiligheid. Zeker voor bedrijven voor wie het kostentechnisch niet interessant is om gespecialiseerd personeel omtrent IT beveiliging in huis te hebben, is uitbesteden aan een gespecialiseerde partij een goede optie."
Jan Dejosse, Marketing Director van COLT Telecom, vult aan: "In de huidige technologische bedrijfsomgeving is het zaak voor ondernemingen om constant de bedreigingen en maatregelen opnieuw te beoordelen. Een probleem hierbij is dat de infrastructuur continue wijzigt en de samenhang tussen systemen steeds complexer wordt. Daarnaast is het niet altijd gemakkelijk om aan gekwalificeerd personeel te komen om dit in goede banen te leiden. Uitbesteding aan een specialist neemt deze zorg omtrent ontwikkelingen en consistentie van business processen uit handen waarbij de total cost of ownership veelal zullen afnemen."