Dat het aantal inschrijvingen voor ict-studies het afgelopen jaar is gestegen, komt doordat scholen aan betere marketing doen. Er zijn onderling veel verschillen in de aanmeldingscijfers.
Goede marketing van een hogeschool of universiteit is terug te zien in de aanmeldingcijfers voor ict-opleidingen. Branchevereniging ICT~Office merkt dat er onderling veel verschillen zijn in de aanmeldingscijfers bij scholen. "Wij hebben het idee dat het te maken heeft met de marketing die opleidingen doen", zegt Ted van Hintum, woordvoerder bij ICT~Office.
Een stijging of daling in de aanmeldingscijfers verschilt per hogeschool, universiteit en opleiding. "De opleiding Technische Informatica (TI) bijvoorbeeld heeft grote verschillen. Bij sommige opleidingen stijgt het aantal aanmeldingen sterk, bij andere daalt het juist erg", zegt de woordvoerder.
Instroom verhogen
De branchevereniging noemt het voorbeeld van de Universiteit van Tilburg (UvT). Deze universiteit stelde een Raad van Advies in om de instroom te verhogen. De universiteit zag een toename van het aantal studenten.
Het aantal aanmeldingen voor ict-studies steeg vergeleken met vorig jaar. Een positieve ontwikkeling, vindt de brachevereniging. "Het arbeidsperspectief is nu goed. Ook voor de langere termijn zijn de vooruitzichten goed", zegt van Hintum.
De brache-organisatie werkt aan een campagne om de instroom van studenten te verhogen. De voorbereidingen rondom de campagne zijn gestart. Dit najaar moeten de eerste activiteiten van start gaan.