Onderzoek door MarketCap in samenwerking met COLT Telecom toont aan dat een op de vijf bedrijven in Nederland en België nog geen beleid hebben opgesteld rondom Business Continuity Management.
Ondernemingen worden blootgesteld aan allerlei gevaren en bedreigingen. Deze bedreigingen spelen zich niet alleen af op het vlak van automatisering, maar ook op de algemene veiligheid of het imago van de onderneming. Om de verschillende bedreigingen en risico’s het hoofd te kunnen bieden, wordt door veel ondernemingen Business Continuity Management (BCM) ingevoerd. Business Continuity Management behelst het proces waarbij potentiële bedreigingen geïdentificeerd worden, de impact hiervan op de organisatie wordt bepaald en indien een calamiteit zich voordoet, beschrijft welke correctieve acties genomen dienen te worden.
De afhankelijkheid van IT is de laatste jaren sterk gestegen waardoor IT een ondersteunend proces is dat van cruciaal belang is voor de voortzetting van de bedrijfsactiviteiten. Dit wordt onderstreept door de ondervraagde bedrijven en instellingen. Van de circa honderd deelnemers aan het onderzoek geeft tweederde aan dat de IT-omgeving ‘van zeer groot belang’ is voor de continuïteit van de bedrijfsprocessen. Iets minder dan een kwart (22 procent) kwalificeert de IT omgeving als ‘van groot belang’.
Bijna 80 procent van de bedrijven en instellingen geeft aan dat er binnen de organisatie specifiek beleid is opgesteld omtrent Business Continuity Management. Binnen de sector bouw en industrie is duidelijk minder aandacht voor Business Continuity. Ruim 64 procent van de bedrijven in deze branche heeft specifiek beleid opgesteld, tegenover een overall percentage van circa 78 procent.
Er lijkt een verband te zijn tussen de grootte van de onderneming en de aandacht voor Business Continuity. Bij bedrijven met 500 of meer werknemers geeft ruim 92 procent van de bedrijven aan specifiek beleid opgesteld te hebben omtrent Business Continuity Management. Bij bedrijven met 100 tot 200 werknemers bedraagt dit percentage zo’n 74 procent.