Softwarebedrijf FIQAS sponsort de handbalclub in Aalsmeer. Handbal is een onbekende sport, maar de HV FIQAS Aalsmeer is in de handbalwereld erg bekend en behoort tot de top.
Waarom sponsoren jullie handbalclub FIQAS Aalsmeer?
Wij zijn gevestigd in Aalsmeer, net als de club. Ons bedrijf staat dicht bij het thuishonk van de handbalclub. Acht jaar geleden zochten we een lokale partij om te sponsoren. We hadden de ambitie om meer bekendheid te krijgen in het land, en misschien zelfs internationaal.
FIQAS staat voor First In Quality And Service. Het staat al in de naam, wij zochten een team in Aalsmeer dat topprestaties levert.
Handbal is geen grote sport. Het krijgt niet veel tv-minuten. Maar het is wel een mooie sport en binnen de handbalwereld is HV Aalsmeer erg bekend, ze spelen op het hoogste niveau. Het herenteam won vorig jaar de bekerfinale. En ook dit jaar willen ze meedoen in de top.
Wat doen jullie daarnaast nog rondom de sponsoring?
De bedrijfsnaam is gekoppeld aan de naam van de club. Hoe is nog meer te zien dat jullie de club sponsoren?
Onze naam staat op shirts, borden aan de zijkant van het veld en op vloerstickers. Naast het clubblad geeft HV Aalsmeer ook een glossy magazine uit, De Opbouwer, waarin ook een rubriek ‘sponsor aan het woord' staat. In deze rubriek proberen wij een parallel te trekken tussen het bedrijf en de sport.
Ook stellen we ruimte beschikbaar voor de club voor bijvoorbeeld besprekingen.
Wat betalen jullie voor de sponsoring?
De helft van het sponsorbudget van HV Aalsmeer komt van ons. Per jaar is dat ongeveer 50.000 euro tot 100.000 euro.
Nemen jullie ook klanten mee naar wedstrijden?
Dat doen we ook. Op de televisie krijg je niet echt een indruk van een handbalwedstrijd. Als je een samenvatting van drie minuten ziet, is het net of de keeper geen ballen tegenhoudt. Ze zijn ook onder de indruk, het is toch een harde sport.
Niet iedereen vindt het leuk om mee te gaan. Ik had ooit een klant die zei dat hij al die piepende schoenen in zaal niets vond.
We vermelden het wel op de website dat we de club sponsoren. Toen ze bijvoorbeeld de beker wonnen feliciteerden we op de website. Maar verder laten we het niet actief zien. In gesprekken wordt er soms wel wat over gezegd, maar we treden er niet mee op de voorgrond.
Wat is de overeenkomst tussen het imago van de club en van het bedrijf?
We willen allebei de eerste zijn. De club is een talentopleiding gestart waarbij elf- en twaalfjarige talenten een training krijgen. Deze jongens zijn heel jong, maar zijn heel snel en winnen daarom van grotere en oudere spelers. Dat is vergelijkbaar met ons. Wij concurreren met bedrijven die groter zijn dan wij. Dat is de link met de sport. Je hoeft niet de grootste te zijn, als je maar de snelste bent.