De één houdt het bij de leaseauto, een ander zweert bij het beloven van opleidingsmogelijkheden. De ultieme wervingsactie lijken werkgevers nog niet gevonden te hebben.
Hoewel inmiddels bijna een cliché, blijft het een probleem: het gebrek aan goede ict'ers. Werkgevers halen alles uit de kast om ze binnen te halen.
Meer dan de helft van de cio's en ceo's heeft moeite voldoende ict'ers te vinden, bleek in februari uit onderzoek van het IT Governance Institute. Niet alleen het aantal ict'ers is een probleem, ook zeggen leidinggevenden dat de automatiseerder simpelweg niet over de juiste vaardigheden beschikt.
En dus gaan ze aan de slag. De ict'er krijgt aanbiedingen die variëren van opleidingsmogelijkheden tot korte vliegtuigvluchten. Want hoewel werknemers tegenwoordig vooral vragen om opleidingen en cursussen, is er nog altijd een flink aantal werkgevers dat bij personeel wil opvallen met spectaculaire wervingsstunts.
QNH is een van die werkgevers. Het bedrijf dat zich onder andere bezighoudt met communicatie en ict, houdt sollicitatiegesprekken in een vliegtuig. De werkgever doet dat ‘bijvoorbeeld tijdens een privé-vlucht met de directie naar Texel of Ameland', aldus de website. "De luchtvaart is een terugkerend thema binnen ons bedrijf", zegt Clemens Huis in 't Veld, directeur infrastructure services bij de dienstverlener. "‘QNH' is een luchtvaartterm en ik heb veel collega's die vliegenier zijn. Daarom is de wervingsactie niet zomaar een stunt, maar iets wat bij ons past."
Toch wil QNH deze wervingsmethode niet te vaak gebruiken. Huis in 't Veld: "We willen niet dat het lijkt alsof het bij ons alleen maar om het plezier gaat. Het is belangrijk een balans te vinden tussen plezier en inhoud." Bovendien denkt de directeur dat extreme wervingsacties lang niet altijd het gewenste resultaat hebben. "Sommige bedrijven geven meteen een auto weg nadat het contract getekend is", zegt hij. "Ik ben daar niet enthousiast over. Je wilt werknemers die passie hebben voor hun vak, in plaats van mensen die reageren op een vacature omdat ze dan misschien een mooie auto krijgen."
Backpackreis
Automatiseerder Calco IT denkt daar anders over. De werkgever probeert het juist wél met een leaseauto. Sterker nog, ‘u heeft het voor het uitzoeken', adverteert het bedrijf in een landelijk dagblad. Bij LearningGuide Solutions gaan ze nog iets verder. Letterlijk, want om de aandacht van potentieel personeel te trekken, deelde de werkgever deze zomer een backpackreis door Australië uit.
Een andere groep werkgevers houdt het liever bij ontplooiingsmogelijkheden voor werknemers. Daarom startte Cisco enkele maanden geleden het Partner Talent Network. Tijdens het traject, dat begint met een combinatie van training en detachering bij een van de partners van Cisco, leren de studenten technische vaardigheden en doen ze praktijkkennis op bij het bedrijf waarbij ze werken. Na afloop van de veertien maanden durende detacheringsperiode gaat de student in vaste dienst bij het betreffende bedrijf. "De nieuwste generatie wisselt snel en gemakkelijk van baan; de loyaliteit is minder", aldus André Brugman, Manager System Engineers bij Cisco. "Wij willen onze partners vertellen hoe ze hun personeel tevreden kunnen houden."
Ict-dienstverlener Codast gaat ict'ers opleiden zodat zij daarna over de kennis beschikken die het bedrijf nodig heeft. "Om te zorgen dat we kunnen blijven groeien, zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers die als Technical Consultant voor ons aan de slag kunnen", zegt Johan van Tongeren, managing director van Codast. "Doordat de arbeidsmarkt momenteel erg krap is, lukt het ons niet altijd om mensen met de vereiste vaardigheden te vinden. Via het Young Professional Program kunnen we mensen nu zelf opleiden en alsnog in korte tijd klaarstomen voor de functie van Technical Consultant."
Ook Accenture Technology richt zich op het scholen van aankomende ict'ers. Het bedrijf deelde tijdens de Information Engineering Challenge een vierjarige ict-studie uit.
Voorlopig lijkt vooral het gestegen aantal vooraanmeldingen voor ict-opleidingen de beste stap in de goede richting. Met nog een paar weken te gaan voordat de inschrijvingsperiode voorbij is, hebben 4854 geïnteresseerden zich opgegeven voor een automatiseringsstudie. Dat is iets meer dan een jaar geleden. De vraag is of die trend de komende jaren doorzet. Tot die tijd moet de recruiter zich nog even het hoofd breken over nog een nieuwe wervingsactie.
Het is weer enige tijd zover.
We trekken alles uit de kast om nieuwe mensen te werven in plaats van de bestaande populatie ict’ers te waarderen/belonen op hun kwaliteiten en prestaties.
Die lopen namelijk weg vanwege de loze beloftes die continue gedaan worden.
Spijker op de kop!
Ik ben zelf een ICTer met 10 jaar ervaring, en ik durf van mezelf te zeggen dat ik mijn vak versta en nieuwe ‘uitdagingen’ niet uit de weg ga.
Probleem is dat ik in het Noorden woon en daar zijn de banen dun bezaaid. Ik heb daarom regelmatig sollicitatiegesprekken in het Westen van het land.
Momenteel heb ik een modaal salaris. Ik heb een laptop en een telefoon, maar dat vind ik geen issue: Dat is gereedschap, net zoals een timmerman een hamer nodig heeft heb ik een laptop nodig…
Ik heb geen leaseauto, heb deze ook niet nodig, ik zit op een vaste standplaats en ga daar op de fiets naartoe.
Als ik solliciteer word ik overspoelt met leaseauto’s, laptops, internetaansluitingen thuis, reisjes, enz, enz..
Ook opleidingen zijn een leuk onderwerp: Opleidingen zijn deel van je werk! Geen gunst van de werkgever! Als ik mij niet kan blijven certificeren ben ik binnen 2 jaar niks meer waard, omdat ik dan hopeloos achtertde feiten aanloop!
Als ik solliciteer in het westen heb ik maar 1 eis: 750,- euro netto bij mijn salaris erop. Waarom? Omdat ik niet wil inleveren op mijn wooncomfort en als ik in het westen een huis moet kopen met dezelfde kenmerken als ik nu heb, dan heb ik dat extra geld nodig om de hypotheek te betalen….
Dit vinden werkgevers vreemd, maar een leaseauto van 500-1000 in de maand is heel normaal….