Managers die vinden dat hun afdeling veel te weinig erkenning krijgt of niet snel genoeg betrokken wordt bij nieuwe projecten, kunnen daar iets aan doen. Op 29 oktober vindt het seminar ‘Plug je afdeling' plaats.
Hoe zorg je er voor dat iedereen de waarde en kwaliteiten van jouw afdeling ziet en je medewerkers serieuze klussen krijgen? In het seminar ‘Plug je afdeling' komen volgens de organisatoren alle manieren om je afdeling onder de aandacht te brengen aan bod. Managers die een team leiden van experts, maar het interne imago tegen hebben, kunnen alles leren over het profileren en promoten van hun afdeling.
Hans Jansen van seminarorganisator DenkProducties: "Wij merken dat ondersteunende afdelingen vaak pas in een laat stadium worden ingeschakeld. Een IT-afdeling wordt bijvoorbeeld benaderd voor een beheerklus, terwijl die al veel eerder ingeschakeld hadden willen en moeten worden. Op die manier hebben zij ook inspraak in wat zij gaan beheren."
Hetzelfde geldt voor veel P&O-afdelingen, zegt Jansen. "Vaak worden die alleen ingeschakeld als het eigenlijk al te laat is en iemand moet worden ontslagen. Terwijl die graag mee zouden denken over hoe het niveau van de medewerkers omhoog gebracht kan worden en er een prettige werksfeer gecreëerd kan worden."
Mavo
Wordt jouw afdeling behandeld op MAVO-niveau, terwijl jullie VWO zijn? In het seminar leer je op een ludieke manier aandacht te vragen en jouw afdeling onder de aandacht brengen bij de rest van het bedrijf. Door kleine initiatieven kun je grote resultaten bereiken en promoot je de afdeling intern. Spreker Jeroen Busscher is schrijver van het boek 'Pimp je afdeling'. Hij reikt simpele manieren aan om voortdurend positieve onrust te creëren door middel van interventies.
"Interventies zijn kleine dingen, ‘initiatiefjes', waarbij je jouw afdeling promoot", legt Jansen uit. "Dat kan op allerlei manieren. Een afdeling die bezig was met duurzaamheid, verzamelde vanuit de inkomende post alle enveloppen die niet dichtgeplakt waren. Daar plakten ze stickers op met de tekst ‘Deze enveloppe wordt hergebruikt door de afdeling X'. Op die manier probeerden ze op een creatieve manier bewustwording onder de andere afdelingen te creëren."
Tips
- Houd eens een liftonderzoekje en presenteer de resultaten in de kantine tijdens de lunchpauze. Hiermee creëer zendtijd voor jouw afdeling. Op die manier laat je als afdeling zien dat je betrokken bent bij de bedrijfsprocessen.
- Maak positief nieuws.
- Zie je collega als klanten en benader je collega's ook op die manier.