Dienstverlener Ordina houdt, ook na de teleurstellende afgelopen periode, vast aan zijn streven om nationaal kampioen te worden. Er zit niets anders op dan acquisitie van kleine nichepartijen.
Ondanks de verloren race om het Getronics-onderdeel Business Applications Services (BAS) en de teleurstellende cijfers van het eerste halfjaar van 2008, streeft Ordina er nog steeds naar om nationaal kampioen te worden. Dat zegt bestuursvoorzitter Ronald Kasteel in het Financieele Dagblad. "Ik kan wel zeggen dat ik er nog steeds voor ga", vertelt hij met een aarzeling in zijn stem.
Met de beoogde overname van BAS zou Ordina de belangrijkste speler op de Nederlandse markt zijn geworden. Het onderdeel van Getronics heeft een aanzienlijk aantal grote klanten en ruim 2200 medewerkers. Tot ontsteltenis van Ordina kaapte branchegenoot Capgemini de buit voor zijn neus weg door meer geld te bieden. Kasteel: "Die mogelijkheid hebben we bewust aan ons voorbij laten gaan. Meer betalen dan wij hebben geboden, was onverantwoord geweest."
Nichepartijen
Om alsnog kampioen te worden, een ambitie die Ordina al enkele jaren geleden formuleerde, is de automatiseerder volgens het FD aangewezen op acquisitie van kleine nichepartijen. De kans bestaat echter ook dat het bedrijf zelf doelwit van overname wordt.
Ordina had dit moeten zien aankomen. Het beleid de afgelopen jaren was niet meer gericht op het vergroten van de kwaliteit van de verrichtingen van de medewerkers maar het vergroten van het marktaandeel. Dat is korte termijn denken en dat typeert de heren bij Ordina. Ordina levert handjes en is meer een detacheerder dan een automatiseerder. De klassieke fout die 10 jaar geleden ook werd gemaakt en waar vele detacheerders op zijn afgerekend.
Binnen Ordina is genoeg te verbeteren. Ze kunnen zich beter concentreren om de lasten te verlagen en beter georganiseerd te gaan werken.
Hierdoor behaal je genoeg winst.
Wat een hoop nieuws over oud nieuws.
Ordina is krachtig genoeg en sterk genoeg om zelf haar koers te varen.
Alle publiciteit over het Getronics BAS verhaal is verleden tijd (eind juli: we stevenen nu af op eind augustus).
Niet alleen Ordina heeft meegelopen in de race rondom het Getronics BAS deel: ook Atos Origin heeft meegedaan in het spel.
En nog voordat Capgemin en Atosorigin nog samen aan het bieden waren op de “Getronics uitverkoop” spullen, was Ordina niet meer actief. En ergens is een grens wat je in de uitverkoop wilt betalen of kopen: Ordina heeft die gesteld en heeft zich er aan gehouden (
Bij die grote IT-giganten zitten zoveel ontevreden medewerkers, dat het niet moeilijk moet zijn die medewerkers daar weg te peuteren. Althans niet moeilijk? Je moet wel even kijken waarom ze ontevreden zijn. Misschien eens echt naar medewerkers luisteren wat hun behoeftes zijn. Bij de meeste bespeur ik de behoefte aan werk in de buurt van je woonomgeving. Studie faciliteiten die niet ten koste gaan van je vrije tijd. Managers die je niet alleen bij je doelstellinggesprek en beoordeling te zien krijgt. Geen werkoverleg in de avonduren. Het bedrijf dat dit kan realiseren en daarmee aangeeft de medewerker belangrijk te vinden kan volgens mij moeiteloos groeien.
Ik werk tot 1 oktober bij zo’n “kleine nichepartij” die door Ordina is overgenomen. Op 1 januari telde de groep waarvan ik deel uitmaak 24 medewerkers, aan het eind van dit jaar zullen daar nog 3 van over zijn. De manier waarop Ordina ons gaat “integreren” is zeer succesvol om mensen te schofferen en weg te jagen. Het lijkt erop dat het Ordina vooral gaat om de kortstondig stijgende aandelenkoers als ze een persbericht uitsturen met de mededeling dat er alweer een aankoop “succesvol” geintegreerd is. Het behouden van resources (medewerkers) komt duidelijk op de laatste plaats.
Gelukkig ga ik naar een leuk ICT bedrijf in de regio, totdat ook dat wordt opgekocht.